Wetenschappers vinden gen dat alcoholconsumptie bepaalt

Onderzoekers van het Nederlands Tweelingen Register (NTR) van de Vrije Universiteit Amsterdam (VU) en de Nederlandse Studie naar Depressie en Angst (NESDA) van VU Medisch Centrum (VUmc) werkten mee aan de ontdekking van een gen dat invloed heeft op de hoeveelheid alcohol die men drinkt. Zij publiceren dit vandaag in het tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.

Mensen en dieren
Een grote groep onderzoekers van binnen en buiten Nederland kwam dit gen, genaamd AUTS2, op het spoor in een studie naar genetisch materiaal en gedrag van mensen en dieren. Zij vergeleken het DNA van meer dan 47.000 mensen en onderzochten daarnaast muizen en fruitvliegjes. De wetenschappers vonden twee versies van het gen. De ene versie komt drie keer vaker voor dan de andere. Mensen met de minder voorkomende versie drinken gemiddeld 5 procent minder alcohol dan mensen met de meer voorkomende versie.

Prikkels in de hersenen
Dat alcoholconsumptie deels genetisch bepaald is, wisten we al. Tot nu toe was echter alleen een gen gevonden dat van invloed is op het afbreken van alcohol in de lever. Het gen dat nu gevonden is, werd in eerder onderzoek al in verband gebracht met autisme en ADHD. Het gen is actief is een deel van de hersenen dat neuropsychologische beloningsmechanismen reguleert. Dit wijst erop dat het gen een rol speelt in het aansturen van de prikkels die mensen ervaren als ze alcohol drinken.

Behandeling van alcoholisme
De onderzoekers hopen dat hun ontdekking zal leiden tot verder onderzoek en kan bijdragen aan de verdere ontwikkeling van therapieen en medicijnen voor behandeling van alcoholmisbruik en -verslaving. Hoogleraar Dorret Boomsma: “Door dit soort studies begrijpen we de mechanismen die spelen bij alcoholconsumptie steeds beter. We weten nu uit dit en eerder onderzoek dat erfelijke en biologische factoren, naast andere oorzaken, van belang zijn. Hoe meer we weten over ook de biologische factoren die ten grondslag liggen aan de alcoholconsumptie, hoe beter en gerichter we mensen met een problematische alcoholconsumptie zullen kunnen helpen.”