Twitteren tijdens je werk gaat niet ten koste van de prestaties
Werknemers die #socialmedia gebruiken kunnen beter samenwerken en zijn innovatiever
Werknemers die sociale media gebruiken kunnen beter samenwerken. Ze zijn innovatiever en beter bereid tot het delen van kennis met collega’s. Ze zijn ook vaker trots op hun bedrijf dan als ze geen gebruik (mogen) maken van sociale media. Dat blijkt uit de eerste Nationale Sociale Media Monitor van de Universiteit van Amsterdam en Nelissen Media Consult, gehouden onder werknemers. De angst van veel werkgevers is onterecht. Twitter gaat enerzijds ten koste van de werktijd maar prestaties verbeteren en tweeps werken efficienter. Managers moeten zich wel kwetsbaar durven opstellen, want sociale media maken kritiek of onvrede onder werknemers sneller zichtbaar. Wetenschappelijk onderzoek maakt inzichtelijk hoe weblogs, Twitter, Facebook en LinkedIn de manier beïnvloeden waarop bedrijven intern communiceren.
Zie onderzoek: bit.ly/hiISdINelissen Media Consult & UV Amsterdam voeren we vanaf 2011 een jaarlijks, wetenschappelijk monitoronderzoek uit naar het effect van social media op interne communicatie.
Resultaten 2011 (results 2011)
Dit onderzoek zal de komende jaren de ontwikkelingen van social media volgen en de veranderingen daarin voor diverse beroepsgroepen in kaart brengen.