16 HBO-V opleidingen slaan handen ineen in project ‘Toetsen met de BoKS’
SURFfoundation beschouwt samenwerking als Best Practice
Op de Hogeschool Rotterdam is op 8 april een kick off bijeenkomst gehouden voor de officiele start van het project ‘Toetsen met de BoKS’. In dit project werken HBO-V opleidingen en Stichting Leerstation Zorg samen aan het uitbreiden van een  toetsbank. In de toetsbank worden de items van de landelijke Body of Knowledge and Skills (BoKS) van de bacheloropleiding Verpleegkunde opgenomen. Het doel van dit project is werkdrukvermindering van docenten en verbetering van de kwaliteit van het toetsen.
Met het project wordt voortgebouwd op het initiatief van zestien HBO-V opleidingen in samenwerking met zorginstellingen en Stichting Leerstation Zorg: het NAP-project Bruggen Bouwen 2009-2011. In dat project is veel ervaring opgedaan met digitaal diagnostisch toetsen voor stagevoorbereiding.
Alfred Hartoog van SURFfoundation, subsidieverstrekker voor innovatie in het hoger onderwijs en onderzoek: ‘Wij zien de opzet waarin verpleegkunde-opleidingen samenwerken met Stichting Leerstation Zorg als Best Practice. De ervaring van SURF is dat als de projectstructuur er niet meer is, het moeilijk is een project verder te bestendigen en het product na afloop van een project uiteindelijk te continueren en verder uit te bouwen. Het project Bruggen Bouwen en het huidige project Toetsen met de BoKS vormen hierin de uitzondering op de regel.’
Aanpak
In de eerste fase van het project worden de toetsen die vier HBO-V opleidingen gebruiken digitaal ingevoerd in de toetsbank van Leerstation Zorg. Hierna vindt metadatering (labeling) plaats en wordt de  toetsbank uitgebreid met items van de BoKS. Docenten worden getraind om de digitale toetsen formatief en summatief in te zetten. Voor het summatief toetsen wordt een mobiel station ingezet. Er wordt een landelijk netwerk ingericht voor redactie en revisie van de toetsen en de toetsen  komen voor alle HBO-V’s beschikbaar.
Resultaten
Uitgangspunten van het project zijn een optimale aansluiting van de toetsbank van Leerstation Zorg op het curriculum van de HBO-V en het landelijk ontwikkelen en onderhouden van digitale toetsen. Docenten besteden minder tijd aan toetsontwikkeling, kunnen de student sneller en gerichter feedback geven en de toetsen optimaal aan laten sluiten bij hun leeraanbod. Het project levert een bijdrage aan het verminderen van de werkdruk van docenten en het verhogen van de kwaliteit van het toetsen.
Over Stichting Leerstation Zorg
Stichting Leerstation Zorg zet zich in voor de ontwikkeling en kwaliteitsborging van digitaal leermateriaal (e-learning) in de vorm van toetsen en trainingen voor zorg en zorgonderwijs. Het leermateriaal wordt ontsloten via het digitale platform: www.leerstationzorg.nl. Uitgangspunt van het leermateriaal is het functioneren van medewerkers in kritische praktijksituaties. Leerstation Zorg heeft een breed netwerk binnen de gezondheidszorg en –onderwijs, brancheorganisaties en belangenorganisaties. De gebruikers van het leermateriaal zijn gezondheidszorg-, welzijns- en onderwijsinstellingen.
Over SURFfoundation
Dit project komt tot stand met steun van Stichting SURF, de organisatie die ict-vernieuwingen in het hoger onderwijs en onderzoek initieert, regisseert en stimuleert door onder meer het financieren van projecten. In SURF werken universiteiten, hogescholen en onderzoeksinstellingen samen aan grensverleggende ict-innovaties. Hierdoor kan het hoger onderwijs en onderzoek optimaal gebruik maken van de mogelijkheden van ict om zo de kwaliteit van onderwijs en onderzoek te verbeteren. Meer informatie over SURF is te vinden op (www.surf.nl).
Meer informatie over project ‘Toetsen met de BoKS’:
www.leerstationzorg.nl/toetsenmetdeboks
www.surffoundation.nl/nl/actueel/Pages/SURFfoundationgeeftimpulsaandigitaaltoetsen.aspx