Verzekeren veroorzaakt onzekerheid

Consumenten worden onzeker van het afsluiten van een verzekering. Dat blijkt uit een Social Media-analyse over verzekeringen en tussenpersonen die onderzoeksbureau Beautiful Lives heeft uitgevoerd in opdracht van WitGeld.nl. De onzekerheid gaat met name over de balans tussen kosten en baten, en over het stellen van specifieke vragen aan verzekeraars. Internet wordt gezien als hét medium waar je onafhankelijk, en zelf in staat bent, om die onzekerheid weg te nemen en de prijzen te vergelijken.

Onduidelijkheid over kosten en baten
Waar (financiele) zorg en zekerheid de reden zijn om een verzekering af te sluiten, leiden het orientatie- en afsluitproces bij consumenten vooral tot onzekerheid. De ingewikkelde omschrijving van financiele producten en met name de balans tussen kosten en verwachte baten leidt tot vragen en discussie online. Direct na het afsluiten van een verzekering moet je premie gaan betalen, zonder dat je weet wanneer en of de situatie waartegen je verzekerd bent zich zal voordoen. En als deze situatie zich voordoet, vinden consumenten het vooraf onduidelijk hoe de verzekeraar voor hen of hun dierbaren zal zorgen. En zorg gaat hierbij verder dan alleen financiele compensatie. Consumenten zijn op zoek naar zorgzame begeleiding en geen gezeur of gedoe: de situatie op zich is vaak al stressvol genoeg en dan wil je ook niet nog eens moeten bezighouden met onderhandelen met de verzekeraar. Hoe een verzekeringsproduct in elkaar zit vinden consumenten overigens nauwelijks interessant.

Angst voor het stellen van vragen
Ook blijkt dat consumenten onzeker zijn over het stellen van specifieke vragen aan verzekeraars. Er bestaat de angst dat een vraag waarbij een consument zich kwetsbaar opstelt zal leiden tot een ‘kruisje’ achter de naam, waardoor je later geconfronteerd kunt worden met een afwijzing, hogere kosten of geen dekking. Dergelijke vragen stellen consumenten daarom liever via social media, dan aan hun verzekeraar. Vragen als: ‘Stel dat ik zelf een schade veroorzaak..?’ passeren online regelmatig de revue.

Vergelijkingssites worden als onafhankelijk gezien
Naast Sociale Media spelen vergelijkingssites, zoals Independer, een belangrijke rol bij het wegnemen van onzekerheid. Ze zijn uitgegroeid tot een integraal onderdeel van het orientatie- en afsluitproces en helpen volgens consumenten bij het maken van de juiste keuze. In tegenstelling tot traditionele tussenpersonen worden de vergelijkingssites vooral gezien als onafhankelijk. Bij het feit dat deze sites ook doorlopend provisie verdienen aan een afgesloten verzekering wordt nauwelijks stil gestaan.

Bron: Witgeld.nl

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen