LHV: financiële prikkels om bereikbaarheid te verbeteren

Array

Huisartsen moeten hun spoedlijn altijd binnen 30 seconden opnemen. Dat is een harde eis waaraan elke huisartsenpraktijk moet voldoen, aldus de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV). De bereikbaarheid van huisartsen is al jaren problematisch, zo wordt keer op keer in onderzoeken vastgesteld. De LHV erkent dat de problemen nog steeds niet zijn opgelost. Als huisartsen hun telefonische bereikbaarheid niet goed op orde hebben, moeten ze financieel worden gestraft. Dat voorstel heeft de Landelijke Vereniging van Huisartsen (LHV) aan de zorgverzekeraars gedaan, zo heeft de LHV donderdag op haar website bekendgemaakt. De LHV stelt nu voor de beloningsregels zo te veranderen dat artsen die niet aan de norm voldoen, minder geld krijgen. Het geld dat vervolgens overblijft, moet worden verdeeld onder degenen die hun telefoon wel op tijd opnemen.

Variabilisering van inschrijftarief in 2011 inzetten voor betere bereikbaarheid spoedlijn
De LHV zet al jaren stevig in op een goede telefonische bereikbaarheid van huisartsen. Desondanks laat die in geval van spoed nog steeds te wensen over. Reden waarom de beroepsorganisatie van huisartsen de zorgverzekeraars heeft voorgesteld om een deel van het inschrijftarief in 2011 in te zetten voor de spoedlijn. Dit in het kader van de zogenoemde variabilisering.

Effect nieuwe beloningsstructuur
Het effect van deze nieuwe beloningsstructuur is dat huisartsen die hun spoedlijn niet op orde hebben een forse omzet gaan mislopen. Daartegenover krijgen collega’s die hun spoedlijn wel binnen 30 seconden opnemen er extra omzet bij. Wat niet wordt uitgekeerd aan de achterblijvers zal namelijk worden verdeeld onder degenen die hun spoedlijn wel op orde hebben.

Vervolgstappen
De leden van de LHV worden deze week nader geïnformeerd over de variabilisering. Als de LHV met de verzekeraars tot een afspraak komt, zullen zij na de zomer huisartsenpraktijken opnieuw controleren op bereikbaarheid van de spoedlijn.

De LHV wil na de zomer controleren of de bereikbaarheid voor spoedgevallen is verbeterd.

Bron: LHV

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen