Case manager is niet het juiste woord in de oncologische zorg

Array

In 2009 heeft de Inspectie voor de GezondheidsZorg (IGZ)  het rapport “Onderzoek naar de kwaliteit van de oncologische zorgketen” uitgebracht. (zie www.igz.nl en zoek op de titel) . De IGZ  stelde het volgende: “Er moet één persoon in de keten zijn die overzicht heeft over het behandelingstraject van de patient in de keten en die de opdracht heeft bij te sturen als het functioneren van de keten dat noodzakelijk maakt.” Zij stelde ook, dat “ Patienten moeten kunnen rekenen op één aanspreekpunt in de keten”.

Het IGZ-rapport leidde in tal van oncologische centra tot de komst van case managers met de volgende  taken:
1. psycho-sociaal begeleider van de patient
2. contactpersoon zijn voor patient en familie
3. het coördineren van de zorg en
4. conflicten oplossen als internisten, chirurg en radiotherapeuten niet op één lijn zitten.

Tegen de aldus ingevulde functie van ‘case manager’ bestaan twee bezwaren. Ten eerste blijken patienten de term niet te waarderen. Zij voelen zich een geval (=case) waarop wordt bezuinigd (=manager). Vanuit professionele en wetenschappelijke kring bestaat het bezwaar dat het concept de psycho-sociale begeleiding omvat. Het concept stelt het regelen van de zorg centraal. Beter is het om de termen “regie-verpleegkundige” of “verpleegkundig specialist” te hanteren.

Al deze informatie kwam naar voren in een workshop op woensdag 11 mei over ‘Case management in de oncologische zorg’. Het bedrijf Sanofie-aventis had deze georganiseerd. Aan de workshop namen verpleegkundigen van een aantal grote ziekenhuizen uit alle delen van Nederland deel. Ondergetekende trad op als gespreksleider. In september vindt opnieuw een workshop plaats over onder meer het onderwerp “het inspectie-rapport uit 2009 en de ontwikkelingen sindsdien”.

Guus Schrijvers

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen