Case manager is niet het juiste woord in de oncologische zorg
ArrayIn 2009 heeft de Inspectie voor de GezondheidsZorg (IGZ) het rapport “Onderzoek naar de kwaliteit van de oncologische zorgketen†uitgebracht. (zie www.igz.nl en zoek op de titel) . De IGZ stelde het volgende: “Er moet één persoon in de keten zijn die overzicht heeft over het behandelingstraject van de patient in de keten en die de opdracht heeft bij te sturen als het functioneren van de keten dat noodzakelijk maakt.†Zij stelde ook, dat “ Patienten moeten kunnen rekenen op één aanspreekpunt in de ketenâ€.
Het IGZ-rapport leidde in tal van oncologische centra tot de komst van case managers met de volgende taken:
1. psycho-sociaal begeleider van de patient
2. contactpersoon zijn voor patient en familie
3. het coördineren van de zorg en
4. conflicten oplossen als internisten, chirurg en radiotherapeuten niet op één lijn zitten.
Tegen de aldus ingevulde functie van ‘case manager’ bestaan twee bezwaren. Ten eerste blijken patienten de term niet te waarderen. Zij voelen zich een geval (=case) waarop wordt bezuinigd (=manager). Vanuit professionele en wetenschappelijke kring bestaat het bezwaar dat het concept de psycho-sociale begeleiding omvat. Het concept stelt het regelen van de zorg centraal. Beter is het om de termen “regie-verpleegkundige†of “verpleegkundig specialist†te hanteren.
Al deze informatie kwam naar voren in een workshop op woensdag 11 mei over ‘Case management in de oncologische zorg’. Het bedrijf Sanofie-aventis had deze georganiseerd. Aan de workshop namen verpleegkundigen van een aantal grote ziekenhuizen uit alle delen van Nederland deel. Ondergetekende trad op als gespreksleider. In september vindt opnieuw een workshop plaats over onder meer het onderwerp “het inspectie-rapport uit 2009 en de ontwikkelingen sindsdienâ€.
Guus Schrijvers