Gastvrouw of -heer helpt de patiënt bij overbruggen van wachttijd op Spoedeisende Hulp

Array

Een gastheer Kees Lodder (links) verzorgt de koffie voor wachtende patienten op de Spoedeisende Hulp. FOTO VICTOR VAN BREUKELEN / ASz

Gastvrouw- of gastheer ontfermt zich sinds kort over wachtende patienten van de Spoedeisende Hulp in het Albert Schweitzer ziekenhuis, locatie Dordwijk. Hij of zij zorgt (desgewenst) voor geruststellende woorden, koffie/thee of een boterham. Het gaat om een proef voor extra patientvriendelijkheid. De taak wordt vervuld door ervaren vrijwilligers.

De Spoedeisende Hulp is bij uitstek een afdeling waar patienten soms gedurende langere tijd liggen of zitten te wachten, meestal op de uitkomst van bloed- of ander onderzoek. Afdelingshoofd Ton Bok: ,,Twee, drie uur is geen uitzondering. De patient mag niet weg voordat de uitslag er is. Soms geeft de uitslag aanleiding tot vervolgonderzoek. Dan begint het wachten opnieuw. Hoewel verpleegkundigen hun best doen om de patienten steeds zo goed mogelijk op de hoogte te houden van de voortgang, is het voor hen helaas onmogelijk om continu aandacht te geven.”

Zeker bij drukte lukt dat niet, aldus Bok. ,,We hebben twintig behandelplekken en die kunnen wel eens allemaal bezet zijn. Patienten zijn dan langere tijd op zichzelf aangewezen. We kregen daar met enige regelmaat klachten over. Omdat we patientvriendelijkheid hoog in het vaandel hebben, zijn we onlangs gestart met deze proef van een half jaar. Die speelt zich voorlopig af op één locatie en alleen tijdens de piekuren, van 10.00 tot 15.00 uur. De reacties van alle betrokkenen tot dusverre zijn positief. Ook de verpleegkundigen beschouwen het als een prettige ondersteuning.”
Uit de circa 700 vrijwilligers die in het ziekenhuis dagelijks hand- en spandiensten leveren aan de patientenzorg, zijn er acht geworven met ruime ervaring. Bok: ,,Zij bewegen zich zelfstandig over de Spoedeisende Hulp en houden in de gaten wie er al lang ligt, of wie geen begeleider bij zich heeft.”

De vrijwilliger neemt nooit verpleegkundige taken op zich en vraagt altijd toestemming aan een beroepskracht alvorens eten of drinken aan te bieden. Bok: ,,Vanzelfsprekend richt de gastheer- of vrouw zich op de groep patienten die goed aanspreekbaar is. Ook wordt altijd gevraagd of de aandacht op prijs wordt gesteld.”

Eind dit jaar wordt bekeken of de vrijwilligers in functie blijven en of de dienstverlening kan worden uitgebreid naar andere uren van de dag en/of naar de andere Spoedeisende Hulp van het Albert Schweitzer ziekenhuis, in Zwijndrecht.

=Fotobijschrift:

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen