MSN-en vanuit je Ziekenhuis bed in het UMC St Radboud

Social media worden onvermijdbare communicatiemiddelen in de gezondheidszorg. Steeds meer mensen gebruiken social media om informatie te zoeken, maar niet minder belangrijk, ook om informatie te delen. Er zijn talloze onderzoeken en publicaties te vinden op het internet over “zorg en social media”. Maar wat betekent dit eigenlijk voor ziekenhuizen? Moet je hierin meegaan of moet je je hier niet in mengen als zorginstelling?

Op diverse plekken in het UMC St Radboud is een multimedia terminal al in gebruik. Naast allerlei toepassingen voor het verblijf in het ziekenhuis te ondersteunen, ook de mogelijkheid om gewoon te kunnen internetten en YouTube, Hyves, Facebook etc MSN gebruiken.

[vimeo video_id=”24461277″ width=”400″ height=”300″ title=”Yes” byline=”Yes” portrait=”Yes” autoplay=”No” loop=”No” color=”00adef”]
Patientline maakte deze video i.s.m. het UMC St Radboud.

Op het gebied van het inzetten van social media in de zorg wordt de laatste jaren een enorme inhaalslag gemaakt. Social media, zoals Twitter, Hyves, Facebook, LinkedIn, YouTube en blogs, zijn niet meer weg te denken uit het dagelijks leven van de consument. Het zoeken naar medische informatie staat op nummer drie in de top tien van Google zoekopdrachten. Alles draait om vinden, vergelijken, beoordelen, publiceren, delen en monitoren. Patienten zoeken elkaar steeds meer op via social media. Ze zoeken informatie over hun aandoening of die van een naaste, om zichzelf voorafgaand aan een artsenbezoek goed te informeren over de mogelijke behandelingen. Daarnaast wordt er ook steeds meer over hun behandeling gedeeld via Twitter, Facebook, blogs, etc. Mensen kunnen op deze manier niet alleen de ervaringen die zij hebben van zich afschrijven, maar ook schrijven over hun ervaringen om anderen, met een gelijke aandoening, te informeren. Mensen met een chronische aandoening zoeken elkaar op het internet op, om op die manier een platform te creeren en zo elkaar te ondersteunen. Immers, je weet pas waar je het over hebt als je het zelf hebt ervaren.
Een klein aantal ziekenhuizen biedt voor sommige specialismen de mogelijkheid van telezorg en van online afspraken maken. Nog minder ziekenhuizen maken het voor patienten mogelijk om hun dossier in te zien. Slechts een enkel ziekenhuis faciliteert patienten om met elkaar in contact te komen en om ervaringen uit te wisselen over de ontvangen zorg. De ziekenhuizen beschikken vaak niet over eigen Facebook account en het gebruik van LinkedIn is nog beperkt. Maar ziekenhuizen hebben wel een taak om chronische zieken met een zelfde aandoening samen te brengen. Als ziekenhuizen LinkedIn-groepen zouden opzetten voor lotgenoten, dan zouden ze eenvoudig lotgenotencontacten kunnen organiseren. Zeker als een specialist een zeldzame chronische ziekte in zo’n LinkedIn groep behandelt.

Europa
Een mooi experiment vond plaats op drie locaties in Engeland onder de naam ‘Whole Systems Demonstrators’. De locaties waren een arme wijk in Londen, de rijke gemeente Kent en het plattelandsgebied Cornwall. In alle regio’s waren de patienten enthousiast, omdat alle patienten, voor aanvang een éénop- één training thuis kregen in het omgaan met de apparatuur en de wijze waarop de e-consulten tot stand kwamen. Patienten legden via het internet contact met andere chronische zieken. Dit lotgenotencontact hadden ze voordien niet zo voorhanden. Daarnaast was er de mogelijkheid om gratis te bellen met een helpdesk met een verzoek voor ondersteuning. “Patienten waren er aangenaam door verrast”, zo vertelde Andrew Forrest, die het experiment in Cornwall leidde. Hij deed zijn verhaal tijdens het internationale telezorgcongres in Londen op 2 en 3 maart.

Het platform Hospitals EU heeft deze groeispurt inzichtelijk gemaakt, door alle ziekenhuizen aan te schrijven over hun inzet op het gebied van social media. Hospitals EU is een initiatief dat is gebaseerd op de lijst “American list of Hospitals”. Ziekenhuizen lijken zich massaal te registreren op de diverse social media platformen. Nederland loopt hierin mee aan kop, terwijl het in Duitsland nog in de kinderschoenen staat. Ook het UMC St Radboud zet nu in op het gebruik van social media en geeft hiermee een goed voorbeeld van hoe social media voor patienten in het zieken ingezet kan worden.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen