Triage in de ambulance meldkamer is hot

Array

Een ambulancemeldkamer heeft verschillende functies:
1. het aannemen van de melding van burger of professional
2. het uitvragen van de melder
3. het beslissen over het al dan niet uitgeven van een ambulancerit aan één of meer ambulances en het bepalen van het soort ambulance (motorambulance, ambulancewagen of helicopter)
4. het begeleiden van de ambulancebemanning naar de scene ofwel ouderwets naar de ‘plaats des onheils’
5. het bieden van telefonische hulpverlening en advisering terwijl de ambulance in aantocht is. Dit gebeurt bij bijvoorbeeld een melding over acute hartstilstand of bij gevaar van stikken.

De eerste drie stappen staan thans in de ambulancewereld ter discussie. De meeste meldingen zouden sneller deze drie stappen moeten doorlopen dan nu gebruikelijk. Er zijn drie partijen met een oplossing hiervoor. Ten eerste wil het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelatie (BZK) deze drie stappen voor haar verantwoording nemen. Dat moet dan gebeuren door een ontkleurde centralist die zowel meldingen van politie, ambulance en brandweer aanneemt. De tweede partij vormen een aantal ambulancediensten die (willen) werken met het programma ProQA.

De ambulancedienst Midden Holland voert thans een pilot uit met dit systeem. ProQA is gebaseerd op  ‘One Call One Go’ en wordt vooral in de USA en in Engeland gebruikt. Voor elke telefonische melder (one call) rukt in deze systemen een ambulance uit (one go). Dit systeem heeft als voordeel de snelle afhandeling. Het heeft als nadeel de kostenverhoging: er worden waarschijnlijk meer ritten uitgezet dan tot nu toe gebruikelijk in Nederland. Want ons land hanteert net als andere Europese landen, een systeem met eigen beslissingsbevoegdheid van de centralist. Die mag een rit weigeren en een richtlijn overrulen.

Het derde model wordt bepleit door een aantal andere ambulancediensten, verenigd in de zogeheten Axira-groep. Deze groep wil aansluiting bij het Nederlandse Triage Systeem (NTS).  Het voordeel is de aansluiting bij de huisartsenposten en de SEH’s van ziekenhuizen. Het nadeel is dat van haar triagesysteem de snelheid voor de eerste drie stappen nog niet is bewezen. In de komende maanden  beslissen beleidsinstanties en koepelorganisaties over de te maken keuze dan wel over het traject dat moet leiden tot een definitieve keuze. Tot zover dit bericht.

Op het elfde congres over recente, (inter)nationale ontwikkelingen in veld, beleid en onderzoek van de spoedzorg komt de triage van ambulancezorg en andere spoedzorg uitgebreid aan de orde. Dr. Paul Giesen, arts senior onderzoeker IQ Healthcare bespreekt recente ontwikkelingen in het genoemde NTS vanuit het perspectief van melders en patienten. Jan Jelrik Oosterheert, projectleider Influenza Pandemie bespreekt ‘nieuwe ontwikkelingen in triage bij pandemieen’.

Ondergetekende opent het congres met een plenaire inleiding over recente ontwikkelingen in de afgelopen en komende twaalf maanden. Ook daarin behandel ik de ambulance triage. Ik nodig vertegenwoordigers van de drie genoemde partijen over de ambculance triage van harte uit om aanwezig te zijn bij het debat op het congres over onder meer de ‘hotte’ ambulance triage. Wilt u naar dit congres? Wilt u in één dag uw kennis opfrissen? Surf dan naar www.unitzorginnovatie.nl, klik door op ‘aankomende congressen’, lees de uitgebreide brochure en meld u aan. Door een grote financiele ondersteuning is dit congres goedkoper dan gebruikelijk.

Guus Schrijvers

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen