Tijdig anticiperen op externe factoren bepaalt succes ziekenhuis

Array

Succesvolle ziekenhuizen zijn proactief bezig met strategische keuzes. Zij wachten niet op een acute noodzaak, maar anticiperen op externe omstandigheden en zijn op tijd met het nemen van maatregelen. Dit is één van de belangrijkste conclusies uit de publicatie ‘Second opinion: Ziekenhuisstrategieen tegen het licht’. Dit boek bevat een weerslag van het onderzoek dat Berenschot uitvoerde naar de strategische keuzes van ziekenhuizen. Theo Camps, directievoorzitter van Berenschot, presenteerde de publicatie aan ziekenhuisbestuurders en de deelnemers van het onderzoek.

Ziekenhuizen worstelen met strategische keuzes. Allereerst is het voor hen moeilijk om aan te geven welke onderwerpen thuis horen op de strategische agenda. Uit het onderzoek blijkt dat ziekenhuizen in hoge mate de regulering door de overheid als leidraad gebruiken voor het bepalen van hun strategische thema’s. Dergelijk keuzegedrag draagt het risico van korte termijnafwegingen in zich. Ziekenhuizen kunnen hier alleen maar boven uitstijgen door nadrukkelijk een eigen koers te varen. Theo Camps: “Dat vergt niet alleen visie, maar ook moed. Een eigen koers betekent dat de veiligheid van ’the middle of the road’ wordt verlaten.’
Naast de keuze van strategische onderwerpen is ook de inhoudelijke afweging per onderwerp van belang. De afgelopen maanden ging Berenschot met ruim 20 ziekenhuisbestuurders in gesprek over de strategische vraagstukken die op hen afkomen. Kiezen zij voor horizontale of verticale samenwerking of gaat men liever solo? Welke maatregelen worden genomen om de opgelegde kortingen te realiseren? Uit het onderzoek blijkt dat sturen op kosten, keuze in portfolio, samenwerking, (nieuw)bouw, marketing en Operational Excellence de belangrijkste zes strategische thema’s zijn binnen ziekenhuizen. Daar geven zij elk op hun eigen manier invulling aan. De strategiemix van elk ziekenhuis is dus uniek. Strategische keuzes zijn afhankelijk van het type ziekenhuis, de concurrentie in de regio, de omvang van de organisatie en de financiele positie. “Het is van belang dat ziekenhuizen strategische keuzes maken, die passen bij de situatie waarin zij zich bevinden”, stelt auteur Eveline Castelijns.

Over het algemeen zetten academische ziekenhuizen vooral in op specialisatie en gedragen zij zich in toenemende mate als marktpartij. Zij streven naar een betere financiele positie en een belangrijk vraagstuk is sturing op kosten. Topklinische opleidingsziekenhuizen zijn sterke organisaties met een relatief gezonde financiele positie, die bezig zijn hun merk te ontwikkelen. Algemene ziekenhuizen kiezen specifiek voor het leveren van basiszorg met een focus op efficiente productie. Het strategische thema ‘sturen op kosten’ staat hoog op de agenda. Tot slot biedt de publicatie antwoord op de vraag hoe ziekenhuizen ervoor kunnen zorgen dat zij maximaal zijn ingesteld op verandering en tegelijkertijd om kunnen gaan met onzekerheden.

Berenschot is een onafhankelijk organisatieadviesbureau met 450 medewerkers in de Benelux en werkt al ruim 70 jaar voor opdrachtgevers in de publieke en private sector. Berenschot is een oer-Nederlands bureau met een internationale orientatie. Met een vestiging in de Europese hoofdstad Brussel sinds 1962, als partner in de E-I Consulting Group, een Europees samenwerkingsverband van toonaangevende adviesbureaus, en met diverse (maatschappelijke) projecten wereldwijd.

Dit is een origineel bericht van Berenschot
Bron: ANP Perssupport

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen