Start campagne`Hoe help ik mijn kind nee zeggen tegen roken, drinken en blowen?’

Array

Trimbos-instituut
Het Trimbos-instituut en STIVORO zijn een campagne gestart om ouders te stimuleren hun kinderen weerbaar te maken tegen de verleidingen van drugs, drank en roken.

Ouders kunnen kinderen weerbaar maken tegen `zomerse’ verleidingen
Met de zomervakantie en de daarbij behorende feesten en kermissen in aantocht, komen kinderen meer aan verleidingen bloot te staan om te gaan roken, drinken of blowen. 61% van de ouders zegt dat hun kind zeker geen alcohol mag drinken. Maar slechts 35% van de jongeren (12 tot 16 jaar) geeft aan dat ouders die regel ook echt toepassen. Juist ouders kunnen invloed uitoefenen op het voorkomen van roken, drinken en blowen door hun kinderen. Vandaar dat het Trimbos-instituut en STIVORO nu een gezamenlijke campagne lanceren: `Hoe help ik mijn kind nee zeggen tegen roken, drinken en blowen?’.

Stel duidelijke regels
Cijfers laten zien dat veel kinderen tussen de 12 en 14 jaar beginnen met roken en drinken. Als ze vijftien zijn steekt 31% regelmatig een sigaret op, drinkt 60% regelmatig alcohol en blowt 10% van de jongeren. “Daar kun je als ouders iets aan doen. Praat met je kind over middelengebruik voordat het hiermee experimenteert. Stel vervolgens duidelijke regels, pas deze toe en help je kind zo om nee te zeggen”, zegt René van der Most, hoofd programma Opvoeding en Educatie bij het Trimbos-instituut.

Verschil in beleving
Veel ouders beleven gesprekken over roken, drinken, blowen anders dan de kinderen zelf. 61% van de ouders zegt dus dat hun kind zeker geen alcohol mag drinken, maar slechts 35% van de jongeren (12 tot 16 jaar) geeft aan dat ouders die regel ook echt toepassen. Ook als het gaat om roken is er een `gat’. Zo vindt 77% van de ouders het niet goed dat hun kind rookt, maar 65% van de kinderen (14-jarigen) geeft aan dat hun ouders die regel ook echt hanteren. “Zeker met de `verleidelijke’ zomervakantie voor de deur, is het zaak om tijdig en openhartig te praten en regels te stellen. Dan weten kinderen waar ze aan toe zijn”, zegt Lies van Gennip, directeur van STIVORO.

Campagne richt zich op `kwetsbare momenten’
Juist de zomervakantie is uitgekozen als startmoment voor de campagne, omdat dit een zogenoemd kwetsbaar of risicomoment is: de kans is op zulke momenten groter dat kinderen beginnen met roken, drinken en blowen. Niet voor niets richt de campagne zich op nog meer `kwetsbare momenten’, zoals de overgang naar de middelbare school, en de feestdagen.

De campagnesite www.hoepakjijdataan.nl biedt concrete tips en informatie over roken, drinken, blowen en opvoeding. Ook kunnen ouders ervaringsverhalen van andere ouders lezen en een filmpje bekijken waarin een gesprek is te zien tussen ouder en kind over het weerstaan van verleidingen.

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen