Doctors2.0 – Paris – June 21

Workshop Doctors on the web

4 Doctors, 4 countries

De volgende generatie mensen zal nauwelijks het type arts herkennen zoals de arts nu is. Opening statement van Bryan Vartabedian, gasteroenteroloog Texas Kinderziekenhuis, USA.  De manier waarop wij als artsen reageren op de veranderingen in techniek en communicatie zal de toekomst van de medische professie bepalen.

Franz Wiesbauer, van MedCrunch, is cardioloog en entrepreneur. Volgens zijn visie zijn wetenschappers niets anders dan “schrijvers”. Deelnemers aan MedCrunch zijn innovatieve artsen die hun wetenschappelijke data snel via RSS feeds en dergelijke uitwisselen

Sociale media is geen Panacee. Het werkt niet voor iedereen, op dit moment nog slleen voor de innovatoren, de zogenaamde “early adaptors” in de medische professie, volgens Wiesbauer.

Van groot belang bij het plaatsten van berichten is de inhoud. Wanneer je daaraan voorbij gaat ben je zinloos bezig.  Dit zijn twee van de statements van Dr. Wiesbauer die hij zijn collega’s wil mee geven.

Vartabedian voegt daar aan toe dat de sociale dialoog nu door medici als nodzaak van publieke gezondheidszorg gezien moet gaan worden

Dr. Miquel Cabrer benadrukt het belang van het gebruik van internet voor het uitwisselen van diagnostische gegevens, zoals dit in Spanje is opgezet door Medting, een wereldwijd portaal voor de uitwisseling van diagnostische gegevens en beelden. Heel veel content wordt op het internet opgeslagen. Het bijdragen daaraan levert in Spanje zelfs accreditatie punten op.

Medting werkt wereldwijd samen met de Mayo Clinic en de universiteit van Heidelberg. Doelstelling is zo veel mogelijk content te leveren voor Medting, waardoor het tevens als opleidingsmiddel gebruikt kan worden.

Een van de toehoorders stelt dat artsen niet zijn ” gemaakt ” voor de huidige 2.0 trend. Vartabedian stelt dat dit snel aan het veranderen is door de instroom van jongere artsen die opgegroeid zijn met sociale media als deel van hun leven.

De zorg over de betrouwbaarheid van gegevens op het internet en toegankelijk voor patienten wordt vanuit de toehoorders aangevoerd. Een onvermijdelijk onderwerp, door het panel serieus opgevat. Diverse voorbeelden om mate van betrouwbaaarheid te bepalen die aangedragen worden zijn specifieke zoekmachines, een puntensysteem voor de mate van betrouwbaarheid van publicisten of het systeem van Garry Schweizer, USA.

Bij het volgen van sites met publicaties die twitteren is het advies om te kijken naar de volgers van die sites. De kwaliteit daarvan kan een indicatie zijn voor de mate van betrouwbaarheid.

Niemand heeft op dit moment een pasklare oplossing. Het blijft de vraag of dit noodzakelijk is in de tijd van toenemende crowdsourcing.

Rene Luigies

Rene is consultant op het snijvlak productontwikkeling en gezondheidszorg/projectmanager valpreventiebus/multitasker/outofthebox denker/innovator/ Eusamed bv/ Op twitter@Lodewijkjes Netherlands, Rijswijk (Gld)

René Luigies heeft 30 jaar ervaring in nationale- en internationale marketing en business development in de medische sector. Die ervaring strekt zich uit van de farmaceutische industrie tot de medische apparatuur. In 2001 startte hij zijn eigen bedrijf in Nederland. Na de succesvolle introductie van een product op het gebied van pijnbestrijding, heeft dit bedrijf zich verder ontwikkeld tot specialisatie op het snijvlak van product ontwikkeling en gezondheidszorg. Bekende succesvolle producten zijn de OHRA valpreventiebus en de OOGbus van het Oogzorgnetwerk en CZ. Binnen het bedrijf is een groot netwerk aanwezig met de belangrijkste stakeholders in de gezondheidszorg, zoals zorgverzekeringen en overkoepelende organisaties, overheid, zorgverleners, hogescholen, universiteiten en het MKB. Op dit moment wordt dit netwerk ingezet voor eigen consultancy activiteiten, en voor zijn functie als zorginnovatiemakelaar voor Health Valley.

Een volledig cv is te vinden op LinkedIn: http://nl.linkedin.com/in/reneluigies
En René Luigies is te volgen op twitter: @Lodewijkjes

Valpreventie2.0

In 2007 is het OHRA valpreventie project gestart. Dit was het resultaat van een product concept dat ik samen met iemand uit de thuiszorg en een huisarts aan OHRA presenteerde. OHRA heeft dit project volledig gefinancierd. Dit project is volledig door mij opgezet en uitgewerkt, respectievelijk gemanaged. Ook de uitwerking van de resultaten zijn door mij gedaan. Het OHRA valpreventieproject heeft geresulteerd in een afname van 35% van het aantal valincidenten op een groep van 1561 mensen.

De kosten voor de landelijke uitrol bleken te hoog voor zorgverzekeraar CZ, die OHRA heeft overgenomen. Daarmee staakte het project. In het kader van eHealth heb ik toen Valpreventie2.0 bedacht. Een internet applicatie, waarmee ouderen zelf een risicoanalyse kunnen doen, vervolgens een advies krijgen om dat risico te verminderen en vervolgd worden of zij de adviezen ook opgevolgd hebben en of zij hulp/ondersteuning nodig hebben. Daarbij een vervolg door middel van registratie van het aantal valincidenten.

Inmiddels heb ik het NIPED bereid gevonden om valpreventie2.0 te realiseren. In mijn presentatie zal ik ingaan op het proces van valpreventie 1.0 naar de realisatie van valpreventie 2.0. De obstakels, de overwegingen, de weg naar de juiste partners, de financiering, het vinden van stakeholders, en de implementatie in de gezondheidszorg. En een korte visie geven op valpreventie 3.0, waar al gesprekken over gevoerd worden.

Recente artikelen