Definitief DBC-pakket beschikbaar
DBC-Onderhoud heeft per 1 juli het nieuwe DBC-pakket beschikbaar gesteld. Dit pakket is bedoeld voor het registreren en declareren van ziekenhuiszorg met ingang van 1 januari 2012. De NVZ overweegt voor dat jaar helpteams in te zetten.
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft op 30 juni het DOT-pakket definitief vastgesteld. Hiermee is de invoering van DOT per 1 januari een feit. Het pakket (RZ12a) is het resultaat van enkele jaren ontwikkeling in het kader van het project DOT (DBC’s op weg naar transparantie). De nieuwe DOT-systematiek is een grote verbetering ten opzichte van de huidige DBC’s. Er zitten nog enkele onvolkomenheden in, maar de NVZ is samen met DBC Onderhoud, zorgverzekeraars en aanbieders al gestart met de voorbereiding van de doorontwikkelagenda.
Naast de vastgestelde kostendelen van de tarieven bevat het pakket onder andere een geheel gewijzigde productenstructuur. Deze structuur is gebaseerd op het internationale diagnosesysteem ICD10. Grote verandering is dat de ruim 30.000 DBC’s teruggedrongen zijn tot 4400 DBC-zorgproducten (clustering van DBC’s op basis van diagnoses). De honoraria voor medisch specialisten zijn nog geen onderdeel van dit pakket. Deze worden volgens planning op 1 september aanstaande uitgeleverd.
Helpteams
Na de introductie van de DBC-systematiek in 2005 zijn in overleg met ziekenhuizen zogeheten helpteams (‘veegploegen’) ingezet om ziekenhuizen te ondersteunen met het beoordelen en oplossen van uitvalproducten en het op orde brengen van de DBC-registraties.
De NVZ onderzoekt momenteel of dit ook noodzakelijk is in 2012. Helpteams zijn veelal (medisch) studenten die flexibel ingezet kunnen worden en in tegenstelling tot 2005 nu vooraf worden opgeleid om ziekenhuizen direct, indien wenselijk, de benodigde ondersteuning te geven om de ziekenhuisbasisregistraties DOT-proof te maken.
Meer informatie
Jan Plass en Brenda van den End, beleidsadviseurs Zorg
Bron: NVZ