Gehoorapparaat: vergelijk aanbieders op Hoorwijzer.nl

Iedereen die een wil aanschaffen, kan voortaan kiezen voor een audicien op basis van actuele ervaringen van anderen. De ervaringen met audiciens zijn te vinden op www. van de NVVS. Gebruikers van gehoorapparaten blijken over het algemeen tevreden over hun audicien, maar beoordelen onder meer zijn deskundigheid wel verschillend.

Vanaf nu is het mogelijk weloverwogen een audicien te kiezen. Handig, in een tijd waarin steeds meer audiciens het keurmerk ‘Erkend Audicien’ mogen voeren. Audiciens met dit keurmerk voldoen aan de regels en richtlijnen van de overheid en de beroepsgroep, maar het keurmerk vertelt nog niets over de ervaringen van gebruikers van gehoorapparaten met service, bejegening, deskundigheid of nazorg van de audicien. De beoordelingsservice op de website www.hoorwijzer.nl biedt deze informatie wel.

Betrouwbaar
Ervaringen van gebruikers van gehoorapparaten worden verzameld via vragenlijsten die zijn opgesteld volgens de Consumer Quality Index. Dé methode om klantervaringen in de zorg te meten. Vilans en het NIVEL (Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg) ontwikkelden een CQ-index Hoortoestellen. De eerste metingen laten zien dat gebruikers van gehoorapparaten in het algemeen erg positief zijn over hun audicien. Maar bij vragen naar de deskundigheid van de audicien varieren de antwoorden. Ook op het gebied van nazorg blijken verschillen tussen audiciens te bestaan. Een op de vijf clienten kan bijvoorbeeld geen servicecontract of verzekering afsluiten en een enkele klant is ontevreden over een reparatie.

CQ-index
Op allerlei terreinen binnen de gezondheidszorg worden momenteel CQ-index vragenlijsten ontwikkeld. Het gaat bij CQI-onderzoek niet zozeer om het meten van de tevredenheid, maar om wat clienten belangrijk vinden en wat hun ervaringen zijn met de zorg. De vragenlijst over audiciens is gemaakt in opdracht van de Nederlandse Vereniging voor Slechthorenden (NVVS), de zorgverzekeraars (vertegenwoordigd in stichting Miletus) en het Centrum Klantervaring Zorg (CKZ). Fonds PGO is medefinancier van het project.

De gegevens die via de CQ-Index Hoortoestellen worden verzameld, zijn zichtbaar op www.hoorwijzer.nl bij ‘Zoek & kies’ en vervolgens ‘audicien’.

Samenwerkingspartner
– Vilans

Bron: NIVEL

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen