CDA Breda stelt meldpunt in voor zorgen over thuiszorg
ArrayHet CDA Breda roept clienten en medewerkers op hun ervaringen met de veranderingen in de huishoudelijke verzorging in Breda kenbaar te maken. Het CDA stelt een meldpunt huishoudelijke verzorging in ter signalering van eventuele problemen. De CDA fractie kan met deze signalen het College houden aan de gemaakte afspraken omtrent de kwaliteit van zorgverlening.
Het College van B en W heeft onlangs volgens Europese verplichting de huishoudelijke verzorging opnieuw aanbesteed, met als resultaat dat de huishoudelijke verzorging in Breda vanaf 1 januari 2012 door 5 in plaats van 17 zorgaanbieders wordt uitgevoerd. Behalve Surplus Zorg zijn deze zorgaanbieders nieuw in Breda. Dat betekent dat ruim 4000 mensen/gezinnen zullen moeten overstappen naar een andere zorgaanbieder, en velen vragen zich af of zij hun vertrouwde thuiszorghulp wel kunnen houden.
De CDA-fractie heeft in april dit jaar al richting het College van B en W haar zorg uitgesproken over de toekomstige kwaliteit van de huishoudelijke verzorging voor mensen die deze zorg hard nodig hebben. Wij vinden dat de huishoudelijke verzorging een basiszorg is en dat deze zorg uiteindelijk te maken heeft met de kwaliteit van leven.
In de beantwoording van de vragen die wij aan het College gesteld hebben, heeft het College aangegeven dat de nieuw te contracteren partijen moeten voldoen aan de eisen van zorg die opgenomen zijn in het bestek. Dat is voor ons heel belangrijk: dat de kwaliteit van zorg gewaarborgd is. Een huishoudelijke hulp die oor en oog kan hebben voor de wensen van een hulpbehoevende. Iemand die niet alleen het huis schoon houdt, maar ook in staat is een oogje in het zeil te houden op de client als dat nodig is.
In het bestek van de aanbesteding wordt de nieuwe zorgaanbieders expliciet gevraagd in overleg te treden met de huidige aanbieders om zowel personeel als clienten over te nemen. Het CDA juicht deze eis toe.
Het CDA vindt dat de zorg voor ouderen en de zorg voor mensen met een beperking niet mag worden aangetast: deze verdient de komende jaren juist de volle aandacht. De CDA-fractie volgt dan ook met meer dan bijzondere aandacht het vervolg van het proces betreffende de huishoudelijke verzorging en zal indien nodig niet schromen haar verantwoordelijkheid in dezen te nemen. In onze controlerende en volksvertegenwoordigende rol, want aanbestedingen worden uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van het College. Als gemeenteraad hebben wij achteraf de mogelijkheid om te kijken of procedures zorgvuldig zijn doorlopen en of de gunning wellicht tot ongewenste effecten leidt.
Zodra wij signalen krijgen dat de nieuwe zorgaanbieders niet voldoen aan de aan hen gestelde eisen dan mag u van de CDA-fractie een actieve houding verwachten. Om die ervaringen over de kwaliteit van de geboden zorg te bundelen en daarmee zicht te krijgen op de effecten van de aanbesteding huishoudelijke verzorging hebben wij een speciaal Meldpunt huishoudelijke verzorging ingericht. Wij nodigen clienten en medewerkers uitdrukkelijk uit om hun ervaringen met ons te delen.
Het Meldpunt is te bereiken
Via telefoon: 06 53321175 (Henk de Wert)
Via e-mail: [email protected]
Bron: CDA Breda