Vernieuwde website AstraZeneca met oog voor social media en Zorg 2.0

De website van AstraZeneca Nederland is geheel vernieuwd. Het uiterlijk, de inhoud en de techniek achter de site zijn stevig onderhanden genomen. De nieuwe website is frisser en overzichtelijker dan voorheen.

Het nieuwe ontwerp springt natuurlijk het meest in het oog, maar belangrijker is dat AstraZeneca meer is gaan doen met Zorg 2.0 en social media.De zorgvraag stijgt door de vergrijzing en door onze verwachtingen rond gezondheid en ziekte. Mensen gaan zelf op zoek naar informatie via internet en beter in staat in gesprek te gaan met hun arts. Nieuwe technologieen en werkwijzen in de zorg bieden nieuwe behandelmogelijkheden, maar zijn soms ook kostbaar. De economische realiteit van vandaag en de vergrijzing maken het noodzakelijk dat de kosten worden beheerst. De zorg moet dus in hoog tempo veranderen, en de verschillende partijen in de zorg dus ook. Wat is ieder rol, op weg naar zorg 2.0?

Zorg 2.0 is een containerbegrip en wordt maatschappelijk al regelmatig gebruikt. Het drukt de ontwikkeling naar een nieuw soort zorg uit. Waarin alle betrokken partijen in de zorg op een andere, meer efficiente en effectieve manier gaan opereren met als uitgangspunt het behandeldoel van de patient vanuit een holistisch en geïntegreerd perspectief. Het drukt ook innovatie uit, niet alleen via technologie, maar ook door nieuwe werkwijzen. Het is een transitieproces waarvan de koers langzamerhand duidelijk is, maar het resultaat afhankelijk van een samenspel van krachten. Wil Zorg 2.0 realiteit worden, dan moeten alle partijen in de zorg zich ontwikkelen. En vanuit een maatschappelijk besef samenwerken. Wat is de rol van de verschillende partijen?

Patient 2.0 is de ‘empowerde’ patient die op gelijkwaardige basis met de zorgaanbieder en andere partijen in de zorg verantwoordelijkheid heeft en neemt voor zijn behandeling. De vrij beschikbare medische informatie op internet, technologische mogelijkheden, maar ook de beperkte resources en toenemende eigen betalingen zullen ervoor zorgen dat de patient gestimuleerd of zelfs gedwongen wordt een belangrijke rol te spelen in de eigen behandeling. De klant wordt meer koning. En een deel van deze klanten zal nadrukkelijk zelf de regie over hun zorgproces willen gaan dragen.

Zorgaanbieder (arts) 2.0 is de hulpverlener die de patient als gelijkwaardige ziet en behandelt, transparant is, zorgprocessen rondom de patient organiseert, afgerekend wil worden op resultaten en preventie even belangrijk vindt als behandeling. De arts stelt samen met de patient een individueel behandelplan op. Hij / zij werkt samen in multidisciplinaire teams. Grootschalig georganiseerd en kleinschalig uitgevoerd. Vaak op basis van gestandaardiseerde zorgprotocollen, terwijl hij of zij de individuele verschillen en behoeften niet uit het oog verliest.

Zorgverzekeraar 2.0 is de expertzaakwaarnemer van de patient voor wat betreft de zorgverzekeringswet, AWBZ en aanvullende verzekeringen. De zorgverzekeraar 2.0 laat zich leiden door kwaliteit vanuit het perspectief dat focus op kwaliteit leidt tot lagere kosten.

Farmacie 2.0 houdt zich bezig met het aantonen en verbeteren van de resultaten van medicinale behandelingen. Farmacie 2.0 is een faciliterende partij die op basis van toegevoegde waarde in preventie, behandeling en zelfmanagement een bijdrage levert aan de ontwikkeling van het zorgsysteem in zijn totaliteit, met een focus op arts en patient.

Werkgever 2.0 is integraal maatschappelijk, menselijk en bedrijfsmatig gedreven. De interesse in de gezonde medewerker neemt toe omdat middelen beperkt zijn en de arbeidsmarkt krap. De samenhang van sociale elementen als zorg, pensioen, AOW, etc, zal de betrokkenheid bij de zorg doen toenemen.

  • Een nieuwe toekomst voor de gezondheidszorg

    Het komt zowel door de omvang van de uitdagingen waarmee we te maken hebben als door het feit dat er zoveel verschillende uitdagingen tegelijk zijn, dat het voor iedereen die betrokken is bij de gezondheidszorg soms best een lastige tijd is.

    David BrennanChief Executive Officer.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen