Strengere regulering geneesmiddelenreclame niet nodig

Array

Reclame verloopt zakelijker, elektronischer en conform regels
Artsen en apothekers lijken zich goed te houden aan de regels rond geneesmiddelenreclame. Dit blijkt uit een enquête onder artsen en apothekers over de naleving van de reclameregels en nieuwe ontwikkelingen op dat gebied. De KNMG is tevreden met de uitkomsten van het onderzoek dat werd gedaan in opdracht van Stichting CGR in samenwerking met de KNMG en de KNMP.

Naleving regels
De ondervraagden vinden dat de regels van de CGR over het algemeen goed nageleefd worden. De belangrijkste bevindingen zijn:

Ongeveer de helft van de ondervraagden ontvangt artsenbezoekers. Gesprekken gaan met name over receptgeneesmiddelen, voornamelijk binnen het indicatiegebied. In een derde van de bezoeken wordt niet altijd de verplichte bijsluiterinformatie overhandigd.
Ongeveer tweederde van de artsen en apothekers die artsenbezoekers ontvangen, krijgt wel eens een praktijkgerelateerd geschenk met een gemiddelde waarde van € 14.
Driekwart van de ondervraagden ontvangt mailings van de farmaceutische industrie. Nieuw is dat mailings steeds meer elektronisch plaatsvinden, zakelijker zijn en meer inhoudelijke informatie bevatten.
De helft van de ondervraagden bezoekt wel eens een congres, symposium of samenkomst op uitnodiging van de farmaceutische industrie. Men ervaart over het algemeen een strikte handhaving van de reclameregels tijdens deze bijeenkomsten. De regel daarbij is ook dat artsen en apothekers op uitnodiging van de industrie naar een congres mogen. De vergoeding van kosten door de industrie is tevens aan maxima gebonden om ongewenste beïnvloeding te voorkomen.
Eén op de vijf artsen en apothekers verricht wel eens diensten voor de farmaceutische industrie, waaronder adviesraadbijeenkomsten. Hieraan ligt in het algemeen een schriftelijke overeenkomst ten grondslag. Ruim 70 procent ontvangt een vergoeding van gemiddeld € 288. Voor adviesraadbijeenkomsten bedraagt de vergoeding gemiddeld € 240.

Nieuwe ontwikkelingen
De nieuwe ontwikkelingen zijn een toename van informatie-uitwisseling via algemene media over geneesmiddelen en aandoeningen gericht op consumenten. Ook richt de farmaceutische industrie zich steeds vaker op sponsoring van patientenverenigingen.

De CGR signaleert dat er verbeterpunten zijn wat betreft het achterlaten van bijsluiter-informatie door artsenbezoekers en het terugkoppelen van uitslagen van enquêtes.

Meer over de uitkomsten van de enquête leest u in de Nieuwsbrief van de CGR.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen