Succesvol ondernemen met eHealth; initiatief Hogeschool Windesheim

Array

Windesheim en Novay zoeken deelnemers voor een nieuw project dat als doel heeft MKB’ers te ondersteunen bij het ontwikkelen en implementeren van levensvatbare businessmodellen voor eHealth oplossingen. Om dat doel te bereiken, ontwikkelt Windesheim samen met MKB’ers de eHealth Innovatie Toolbox (eHix). In dat project wordt gekozen voor de actieve aanpak: Niet praten, maar doen!

Voor dit initiatief zoekt Windesheim nog steeds MKB’ers. Een aantal heeft zich al aangemeld, maar er is nog ruimte voor meer bedrijven. MKB’ers die met een eigen eHealth ontwikkeling bezig zijn krijgen hiermee de mogelijkheid om intensief begeleid te worden om dit product in de markt neer te zetten. Omgekeerd wordt door hun bijdrage de eHix verder ontwikkeld tot een vervolmaakte workflowmethode.

Naast de eHealth MKB’er nemen ook diverse andere stakeholders in deze sector deel aan het project. In het bijzonder die partijen die betrokken zijn bij de structurele inbedding en financiering van eHealth innovaties. Deze partijen, zoals de NVEH, Syntens, de NZa, het NPCF, ACTIZ en het CVZ zullen dienen als klankbord en vraagbaak.

Het project is in stadium van opbouw. Streven is om het gefinancierd te krijgen uit de RAAK-MKB subsidie regeling. Voor meer informatie hierover www.innovatie-alliantie.nl  MKB’ers investeren dus alleen eigen tijd.

De volgende bijeenkomst is gepland op 29 september 2011

Bent U geïnteresseerd en eHealth MKB’er, neem dan voor meer informatie contact op met Marike Hettinga, Hogeschool Windesheim; [email protected]

 

 

Rene Luigies

Rene is consultant op het snijvlak productontwikkeling en gezondheidszorg/projectmanager valpreventiebus/multitasker/outofthebox denker/innovator/ Eusamed bv/ Op twitter@Lodewijkjes Netherlands, Rijswijk (Gld)

René Luigies heeft 30 jaar ervaring in nationale- en internationale marketing en business development in de medische sector. Die ervaring strekt zich uit van de farmaceutische industrie tot de medische apparatuur. In 2001 startte hij zijn eigen bedrijf in Nederland. Na de succesvolle introductie van een product op het gebied van pijnbestrijding, heeft dit bedrijf zich verder ontwikkeld tot specialisatie op het snijvlak van product ontwikkeling en gezondheidszorg. Bekende succesvolle producten zijn de OHRA valpreventiebus en de OOGbus van het Oogzorgnetwerk en CZ. Binnen het bedrijf is een groot netwerk aanwezig met de belangrijkste stakeholders in de gezondheidszorg, zoals zorgverzekeringen en overkoepelende organisaties, overheid, zorgverleners, hogescholen, universiteiten en het MKB. Op dit moment wordt dit netwerk ingezet voor eigen consultancy activiteiten, en voor zijn functie als zorginnovatiemakelaar voor Health Valley.

Een volledig cv is te vinden op LinkedIn: http://nl.linkedin.com/in/reneluigies
En René Luigies is te volgen op twitter: @Lodewijkjes

Valpreventie2.0

In 2007 is het OHRA valpreventie project gestart. Dit was het resultaat van een product concept dat ik samen met iemand uit de thuiszorg en een huisarts aan OHRA presenteerde. OHRA heeft dit project volledig gefinancierd. Dit project is volledig door mij opgezet en uitgewerkt, respectievelijk gemanaged. Ook de uitwerking van de resultaten zijn door mij gedaan. Het OHRA valpreventieproject heeft geresulteerd in een afname van 35% van het aantal valincidenten op een groep van 1561 mensen.

De kosten voor de landelijke uitrol bleken te hoog voor zorgverzekeraar CZ, die OHRA heeft overgenomen. Daarmee staakte het project. In het kader van eHealth heb ik toen Valpreventie2.0 bedacht. Een internet applicatie, waarmee ouderen zelf een risicoanalyse kunnen doen, vervolgens een advies krijgen om dat risico te verminderen en vervolgd worden of zij de adviezen ook opgevolgd hebben en of zij hulp/ondersteuning nodig hebben. Daarbij een vervolg door middel van registratie van het aantal valincidenten.

Inmiddels heb ik het NIPED bereid gevonden om valpreventie2.0 te realiseren. In mijn presentatie zal ik ingaan op het proces van valpreventie 1.0 naar de realisatie van valpreventie 2.0. De obstakels, de overwegingen, de weg naar de juiste partners, de financiering, het vinden van stakeholders, en de implementatie in de gezondheidszorg. En een korte visie geven op valpreventie 3.0, waar al gesprekken over gevoerd worden.

Recente artikelen