Patiëntveiligheid in de zorg; een hoge prioriteit. Delen van ervaringen is de basis.

Array

Helaas komen vermijdbare fouten nog teveel voor. Daarom moet de veiligheid in de zorg beter. Sturen op veiligheid voor patienten vraagt in zorginstellingen permanent om aandacht. De situatie waarin zorginstellingen, of delen van zorginstellingen, zich bevinden kan worden ingedeeld in 4 stadia: zorg als ambacht, de waakzame professional, collectieve professionaliteit en de ‘high reliability’ zorg.

Aan de basis van deze stadia staan de uniformering van processen, het regelen van verantwoordelijkheden, het continu sturen op uitkomsten van de zorgprocessen en het realiseren van een lerende cultuur waarbij het delen van ervaringen centraal staat.

Dit zijn enkele constateringen uit een zeer aanbevolen rapport dat is geschreven in opdracht van Regieraad Kwaliteit van Zorg en dat onlangs is gepresenteerd. Hierin is uitgewerkt welk stadium van veiligheid voor welke situatie de meest passende is voor een zorginstelling en met elke sturingsmodaliteiten dat is te bereiken. Dat vraagt in toenemende mate om een geïntegreerde aanpak.

De verschillende sturingsmodaliteiten die bij verschillende stadia horen komen aan de orde tijdens het symposium Patientveiligheid op 29 september 2011 in Nyenrode Business Universiteit te Breukelen. Ingegaan wordt op de verschillende aspecten van patientveiligheid, zoals: Evidence based veiligheidsmanagement: op de feiten vooruitlopen?’, is Team Resource Management alleen geschikt voor de luchtvaart en lessons learned.

Meer informatie is te vinden op www.centramed.nl/symposium2011.

Een symposium dat niet gemist mag worden!

Recente artikelen