Alan W. Portela, CEO, Airstrip

Array

Mobile Healthcare Industry Summit 2011- Verslag van de tweede dag

Alan W. Portela, CEO, Airstrip

Disruptive technology Trens that Shape Tomorrow’s Healthcare Landscape

Airstrip maakt online streaming van fysiologische parameters op mobiele devices mogelijk. Portela startte te kijken naar de zorg vanuit het standpunt van de patient en ontwikkelde op die manier zijn visie op product innovatie. In de Verenigde Staten heeft 70% van de bevolking op zijn minst last van één chronische ziekte. Die hebben allemaal nog te maken met een zorg systeem dat gericht is op actie. Dit zorg model zal op zeer korte termijn omgevormd worden naar een stelsel, waar alleen maar naar resultaat gekeken wordt. En dit staat op korte termijn te gebeuren, volgens Portela. Dat wordt ingegeven door de noodzaak om naar kost reductie te kijken en naar het aantal beschikbare zorgverleners.

In dit verschuiven van het model wordt de “ambulatory care” steeds belangrijker. Bovendien stelt Portela dat de patient steeds mondiger en veeleisender wordt. Daar dient de industrie, die levert aan de zorgverleners, op in te spelen. Dit leidt tot een vorm van hyperspecialisatie, die technologie vraagt om een virtuele zorgomgeving mogelijk te maken.

Aan die ontwikkeling kan de mobiele technologie een bijdrage leveren. Volgens de product “lifecycle” theorie heeft de adoptie van mobiele applicaties tien jaar geduurd, en worden ze alleen nog maar door de “early adaptors” gebruikt. De komende vijf jaar, verwacht Portela, wordt de rest van de volledige product “lifecycle” doorlopen.

Een belangrijk aspect in deze ontwikkeling is ook dat de overheden aansturen op het belang van resultaat (outcome). Daarmee zal het proces van innovatie enorm versneld worden.

Portela ziet ook een trend dat het aantal huisartsen zal afnemen, en dat specialisatie belangrijker zal worden in de zorg. Die specialisten worden door mobiele technieken eenvoudiger te bereiken en kunnen sneller reageren.

Vergoeding van specialisten zal ook verschuiven van op behandeling gebaseerd naar op resultaat gebaseerd. Daarmee worden aan de beschikbare middelen voor specialisten om tot beslissingen te komen ook stringentere eisen gesteld, in de zin van betrouwbaarheid en vooral in beschikbaarheid, waar ook de specialist zich bevindt.

In een pilot studie heeft Airstrip de tijd van aankomst van ambulance bij een melding van pijn op de borst tot opname op de hartcatheterisatie met 50% weten terug te brengen. Dit werd mogelijk gemaakt door al in een vroeg stadium een ECG naar het ziekenhuis te sturen, zodat de indicatie in een vroeg stadium werd gesteld en de hartcatheterisatie voorbereid werd.

Volgens Portela zullen dergelijke systemen tot enorme kosten besparingen leiden in de VS. Gegevens van de pilot zullen later dit jaar gepubliceerd worden. Met deze gegevens zullen overheden ervan overtuigd moeten worden om de invoering van technieken als van Airstrip op grote schaal in te voeren.

Portela sluit af met de opmerking dat Airstrip al ver zit op de “Hype Cycle” van Gartner, en dus voor loopt op de algemene status van de technologie.

Rene Luigies

Rene is consultant op het snijvlak productontwikkeling en gezondheidszorg/projectmanager valpreventiebus/multitasker/outofthebox denker/innovator/ Eusamed bv/ Op twitter@Lodewijkjes Netherlands, Rijswijk (Gld)

René Luigies heeft 30 jaar ervaring in nationale- en internationale marketing en business development in de medische sector. Die ervaring strekt zich uit van de farmaceutische industrie tot de medische apparatuur. In 2001 startte hij zijn eigen bedrijf in Nederland. Na de succesvolle introductie van een product op het gebied van pijnbestrijding, heeft dit bedrijf zich verder ontwikkeld tot specialisatie op het snijvlak van product ontwikkeling en gezondheidszorg. Bekende succesvolle producten zijn de OHRA valpreventiebus en de OOGbus van het Oogzorgnetwerk en CZ. Binnen het bedrijf is een groot netwerk aanwezig met de belangrijkste stakeholders in de gezondheidszorg, zoals zorgverzekeringen en overkoepelende organisaties, overheid, zorgverleners, hogescholen, universiteiten en het MKB. Op dit moment wordt dit netwerk ingezet voor eigen consultancy activiteiten, en voor zijn functie als zorginnovatiemakelaar voor Health Valley.

Een volledig cv is te vinden op LinkedIn: http://nl.linkedin.com/in/reneluigies
En René Luigies is te volgen op twitter: @Lodewijkjes

Valpreventie2.0

In 2007 is het OHRA valpreventie project gestart. Dit was het resultaat van een product concept dat ik samen met iemand uit de thuiszorg en een huisarts aan OHRA presenteerde. OHRA heeft dit project volledig gefinancierd. Dit project is volledig door mij opgezet en uitgewerkt, respectievelijk gemanaged. Ook de uitwerking van de resultaten zijn door mij gedaan. Het OHRA valpreventieproject heeft geresulteerd in een afname van 35% van het aantal valincidenten op een groep van 1561 mensen.

De kosten voor de landelijke uitrol bleken te hoog voor zorgverzekeraar CZ, die OHRA heeft overgenomen. Daarmee staakte het project. In het kader van eHealth heb ik toen Valpreventie2.0 bedacht. Een internet applicatie, waarmee ouderen zelf een risicoanalyse kunnen doen, vervolgens een advies krijgen om dat risico te verminderen en vervolgd worden of zij de adviezen ook opgevolgd hebben en of zij hulp/ondersteuning nodig hebben. Daarbij een vervolg door middel van registratie van het aantal valincidenten.

Inmiddels heb ik het NIPED bereid gevonden om valpreventie2.0 te realiseren. In mijn presentatie zal ik ingaan op het proces van valpreventie 1.0 naar de realisatie van valpreventie 2.0. De obstakels, de overwegingen, de weg naar de juiste partners, de financiering, het vinden van stakeholders, en de implementatie in de gezondheidszorg. En een korte visie geven op valpreventie 3.0, waar al gesprekken over gevoerd worden.

Recente artikelen