Andrew Fenton, CIO, National Institute for Health and Clinical Excellence

Mobile Healthcare Industry Summit 2011- Verslag van de tweede dag

Andrew Fenton, CIO, National Institute for Health and Clinical Excellence

Ensuring quality in healthcare innovation

NICE is opgericht in 1999, als een onafhankelijke organisatie om vragen waar overheidsinstanties geen antwoord op konden geven, te beantwoorden. Daarmee moet sturing gegeven worden aan nieuwe ontwikkelingen in de gezondheidszorg.

Eén van de wijzen waarop NICE sturing probeert te geven is door middel van des-investeringen in de zorg. Niet een opeenstapeling van nieuwe ontwikkelingen, maar een vervanging van bestaande technieken door nieuwe en meer kost efficiente methoden.

In april 2009 is NICE Evidence geïntroduceerd. Een internet portal waar informatie te vinden is over therapieen en de effecten. Diabetes Type I was de eerste indicatie die onder de loep is genomen. Niet alleen internet portals, maar ook de ontwikkelingen van eigen iPad en iPhone applicaties zijn het werk van NICE. Recent is een applicatie voor zwangerschapssuiker ontwikkeld.

Door het geven van specifieke technologische en diagnostische aanbevelingen probeert NICE de producenten van mHealth systemen te adviseren. Bovendien is er een accreditatie programma ontwikkeld, waaraan producenten een goedkeuring kunnen ontlenen voor hun product.

NICE stuurt een Medical Technologies Evaluation Programma (MTEP) aan, met een capaciteit van 25 topics per jaar  gericht op het verbeteren van efficientie en kost effectiviteit in de zorg.

De algemene doelstelling van NICE is om de kwaliteit van de informatie verstrekt aan besluitvormers in de gezondheidszorg en welzijn te verbeteren. Voordelen van het sturing geven aan innovatie voor producenten zijn het gebruik van een accreditatie kenmerk en een verhoogde zichtbaarheid in de markt. Dat laatste zal volgens Fenton bijdragen aan omzet.

Voor de gebruikers is het voordeel dat er meer inzicht is in beschikbare producten en duidelijk wordt wat de voordelen zijn. Fenton sluit af met de opmerking dat het garanderen van kwaliteit in de ontwikkelde mobiele zorginnovatie systemen essentieel is.

Rene Luigies

Rene is consultant op het snijvlak productontwikkeling en gezondheidszorg/projectmanager valpreventiebus/multitasker/outofthebox denker/innovator/ Eusamed bv/ Op twitter@Lodewijkjes Netherlands, Rijswijk (Gld)

René Luigies heeft 30 jaar ervaring in nationale- en internationale marketing en business development in de medische sector. Die ervaring strekt zich uit van de farmaceutische industrie tot de medische apparatuur. In 2001 startte hij zijn eigen bedrijf in Nederland. Na de succesvolle introductie van een product op het gebied van pijnbestrijding, heeft dit bedrijf zich verder ontwikkeld tot specialisatie op het snijvlak van product ontwikkeling en gezondheidszorg. Bekende succesvolle producten zijn de OHRA valpreventiebus en de OOGbus van het Oogzorgnetwerk en CZ. Binnen het bedrijf is een groot netwerk aanwezig met de belangrijkste stakeholders in de gezondheidszorg, zoals zorgverzekeringen en overkoepelende organisaties, overheid, zorgverleners, hogescholen, universiteiten en het MKB. Op dit moment wordt dit netwerk ingezet voor eigen consultancy activiteiten, en voor zijn functie als zorginnovatiemakelaar voor Health Valley.

Een volledig cv is te vinden op LinkedIn: http://nl.linkedin.com/in/reneluigies
En René Luigies is te volgen op twitter: @Lodewijkjes

Valpreventie2.0

In 2007 is het OHRA valpreventie project gestart. Dit was het resultaat van een product concept dat ik samen met iemand uit de thuiszorg en een huisarts aan OHRA presenteerde. OHRA heeft dit project volledig gefinancierd. Dit project is volledig door mij opgezet en uitgewerkt, respectievelijk gemanaged. Ook de uitwerking van de resultaten zijn door mij gedaan. Het OHRA valpreventieproject heeft geresulteerd in een afname van 35% van het aantal valincidenten op een groep van 1561 mensen.

De kosten voor de landelijke uitrol bleken te hoog voor zorgverzekeraar CZ, die OHRA heeft overgenomen. Daarmee staakte het project. In het kader van eHealth heb ik toen Valpreventie2.0 bedacht. Een internet applicatie, waarmee ouderen zelf een risicoanalyse kunnen doen, vervolgens een advies krijgen om dat risico te verminderen en vervolgd worden of zij de adviezen ook opgevolgd hebben en of zij hulp/ondersteuning nodig hebben. Daarbij een vervolg door middel van registratie van het aantal valincidenten.

Inmiddels heb ik het NIPED bereid gevonden om valpreventie2.0 te realiseren. In mijn presentatie zal ik ingaan op het proces van valpreventie 1.0 naar de realisatie van valpreventie 2.0. De obstakels, de overwegingen, de weg naar de juiste partners, de financiering, het vinden van stakeholders, en de implementatie in de gezondheidszorg. En een korte visie geven op valpreventie 3.0, waar al gesprekken over gevoerd worden.

Recente artikelen