Ian Hosking, Cambridge University Engineering Design Centre, UK

Mobile Healthcare Industry Summit 2011- Verslag van de tweede dag

Ian Hosking, Cambridge University Engineering Design Centre, UK

Mobile Usability in the Dock

Cambridge University heeft onderzoek gedaan naar de eenvoud van gebruik van mobiele telefoons. Een relatief eenvoudige test, om vanuit een programma het kalender item door middel van navigatie toetsen te selecteren, bleek voor ouderen drastisch complexer dan voor jongeren. Door de integratie van eenvoudige knoppen, bleek er geen verschil tussen jongeren en ouderen. Hosking waarschuwt daarmee de ontwikkelaars om vooral te kijken naar de eenvoud van gebruik en te werken aan standaardisatie van symbolen en gemak van bediening.

De opkomst van touch screens kan daarin vooruitgang bieden. Alleen uit een eenvoudige test om een mobiele telefoon aan te kunnen, zetten bleek dit door onduidelijke symbolen voor ouderen moeilijk. In een hylarische video toont Hosking aan dat het, voor een 75 jarige dame, onmogelijk bleek om een iPad aan te zetten.

Cambridge University waarschuwt ook voor het multitask gebruik van één en dezelfde knop op een mobiel device. Zo heeft de aan/uit knop van de iPhone 4 verschillende functies, inclusief totale reboot. Van dat laatste zijn veel mensen niet op de hoogte.

Onbegrijpelijke teksten in uitleg van programma’s, zoals in Android systemen, leiden tot onacceptabele situaties en maken het juiste gebruik regelmatig onmogelijk. Daarom de belangrijke waarschuwing, betrek je eindgebruiker in het ontwikkelen van je mobiele product.

Rene Luigies

Rene is consultant op het snijvlak productontwikkeling en gezondheidszorg/projectmanager valpreventiebus/multitasker/outofthebox denker/innovator/ Eusamed bv/ Op twitter@Lodewijkjes Netherlands, Rijswijk (Gld)

René Luigies heeft 30 jaar ervaring in nationale- en internationale marketing en business development in de medische sector. Die ervaring strekt zich uit van de farmaceutische industrie tot de medische apparatuur. In 2001 startte hij zijn eigen bedrijf in Nederland. Na de succesvolle introductie van een product op het gebied van pijnbestrijding, heeft dit bedrijf zich verder ontwikkeld tot specialisatie op het snijvlak van product ontwikkeling en gezondheidszorg. Bekende succesvolle producten zijn de OHRA valpreventiebus en de OOGbus van het Oogzorgnetwerk en CZ. Binnen het bedrijf is een groot netwerk aanwezig met de belangrijkste stakeholders in de gezondheidszorg, zoals zorgverzekeringen en overkoepelende organisaties, overheid, zorgverleners, hogescholen, universiteiten en het MKB. Op dit moment wordt dit netwerk ingezet voor eigen consultancy activiteiten, en voor zijn functie als zorginnovatiemakelaar voor Health Valley.

Een volledig cv is te vinden op LinkedIn: http://nl.linkedin.com/in/reneluigies
En René Luigies is te volgen op twitter: @Lodewijkjes

Valpreventie2.0

In 2007 is het OHRA valpreventie project gestart. Dit was het resultaat van een product concept dat ik samen met iemand uit de thuiszorg en een huisarts aan OHRA presenteerde. OHRA heeft dit project volledig gefinancierd. Dit project is volledig door mij opgezet en uitgewerkt, respectievelijk gemanaged. Ook de uitwerking van de resultaten zijn door mij gedaan. Het OHRA valpreventieproject heeft geresulteerd in een afname van 35% van het aantal valincidenten op een groep van 1561 mensen.

De kosten voor de landelijke uitrol bleken te hoog voor zorgverzekeraar CZ, die OHRA heeft overgenomen. Daarmee staakte het project. In het kader van eHealth heb ik toen Valpreventie2.0 bedacht. Een internet applicatie, waarmee ouderen zelf een risicoanalyse kunnen doen, vervolgens een advies krijgen om dat risico te verminderen en vervolgd worden of zij de adviezen ook opgevolgd hebben en of zij hulp/ondersteuning nodig hebben. Daarbij een vervolg door middel van registratie van het aantal valincidenten.

Inmiddels heb ik het NIPED bereid gevonden om valpreventie2.0 te realiseren. In mijn presentatie zal ik ingaan op het proces van valpreventie 1.0 naar de realisatie van valpreventie 2.0. De obstakels, de overwegingen, de weg naar de juiste partners, de financiering, het vinden van stakeholders, en de implementatie in de gezondheidszorg. En een korte visie geven op valpreventie 3.0, waar al gesprekken over gevoerd worden.

Recente artikelen