Een goede nachtrust is belangrijker dan je denkt

0
301

Iedereen heeft er wel eens moeite mee om in slaap te vallen. Soms blijf je piekeren over bepaalde dingen en soms spelen andere factoren een rol. Als dit zo nu en dan gebeurd is er nog geen reden om je zorgen over te maken, maar als je structureel niet genoeg slaap krijgt kan dit zich ontpoppen tot een serieus probleem dat een bedreiging kan zijn voor je gezondheid en veiligheid.

Slaapstoornissen
Een slaapstoornis is een stoornis in het slaappatroon. De stoornis beïnvloedt hoeveel en hoe goed je slaapt. De oorzaak van een slaapstoornis kan uiteenlopen van kleine gewoontes die je wakker houden, tot medische problemen die je slaapcyclus verstoren.

Te weinig slaap
Te weinig slaap kan het dagelijks leven ernstig beïnvloeden. Onderzoek laat zien dat te weinig slaap kan leiden tot verkeersongelukken, relatieproblemen, slechte prestaties op de werkvloer, geheugenproblemen en stemmingswisselingen. Slapeloosheid kan ook van invloed zijn op je gezondheid. Zo hebben mensen met slapeloosheid meer kans op hartziektes, obesitas en diabetes.

Slecht slapen? Hoe komt het?
In sommige gevallen is een slaapstoornis verwant aan slechte gewoontes, zoals koffie drinken, roken, zware maaltijden eten voor het naar bed gaan, niet op regelmatige tijden naar bed gaan of voor de televisie in slaap vallen. Daarnaast kunnen mentale problemen ook leiden tot slapeloosheid. Hierbij kun je denken aan depressies en angst.

Vrouwen versus Mannen
Vrouwen zijn daarnaast vaak slechtere slapers dan mannen. Dit komt doordat er zowel hormonale als psychosociale verschillen zijn tussen mannen en vrouwen. De hormonen oestrogenen en progesteron beïnvloeden zo bijvoorbeeld de slaap tijdens de menstruatie, de zwangerschap en de overgang. Daarnaast speelt slapeloosheid sneller op bij vrouwen die gevoeliger zijn voor stress, medicatie, stemming en ziektes.

Care for Women kan je juist hierdoor erg goed helpen, wij zijn namelijk gespecialiseerd in vrouwen en hormonen. Tijdens een consult kijken we naar jouw hormoonhuishouding en wat we voor jou kunnen doen om je van slaapproblemen af te helpen.

Wil je weten wat Care for woman voor jou kan betekenen?

Tegen slaapproblemen kan je een aantal dingen zelf doen om beter te slapen en om te voorkomen dat je in een vicieuze cirkel belandt. Blijf er dus niet mee lopen, want dit is helemaal niet nodig. De Care for Women specialiste adviseert je graag over de verschillende mogelijkheden die voor jou kunnen helpen.

Care for Women heeft het voedingssupplement ‘Women’s Sleep’ ontwikkeld, een voedingssupplement met lichaamseigen melatonine, dat je helpt beter in slaap te vallen en door te slapen.