Medicijnwekker Vitaphone helpt medicijngebruikers met therapietrouw

Array

Het overkomt bijna de helft van de medicijngebruikers: vergeten in te nemen. En dat leidt tot onnodige ziekenhuisopnames en verspilling van geneesmiddelen. In Friesland is een proef begonnen met de zogenoemde medicijnwekker. Het apparaatje waarschuwt de gebruiker als het tijd is voor de pillen en is ontwikkeld door Vitaphone.

Vitaphone heeft in het kader van Medicijn Adherence een nieuwe dienst ontwikkeld, die de gebruiker helpt medicijntrouw te zijn. De dienst wordt als volgt genoemd:  Medicijn Adherence Support Systeem.

De PICO, een ontwikkeling van Vitaphone Nederland , speelt in op de steeds groter wordende roep om medicijntrouw, ook wel medicijn adherence, te bevorderen.

 

 

De PICO is veel meer dan een apparaat alleen, het is een Medicijn Adherence Support Systeem (MASS). De PICO werkt met voorverpakte medicijnen (op medicatierol®) waardoor naast de bevordering van medcijntrouw ook fouten met uitgifte van medicijnen tot een absoluut minimum worden beperkt. De medicatierol® wordt op een PICO-cartridge gerold en deze cartridge kan eenvoudig in de PICO worden geplaatst.

 

Door middel van een druk op de PICO word gecontroleerd of de juiste rol in de juiste PICO zit en worden alle medicatie inname momenten van deze medicatierol® door de PICO opgenomen. Vanaf dit moment verloopt het MASS volledig geautomatiseerd. De patient wordt op de juiste tijdstippen door de PICO (geluid en licht) geattendeerd dat medicijnen moeten worden ingenomen. Uitname wordt gemonitord en als de patient te laat is (vergeten?) wordt hij/zij middels een telefonisch bericht geattendeerd om de medicijnen te nemen.

 

Wanneer er geen reactie van de patient volgt dan krijgt de zorgverlener of mantelzorger (kan ook gezinslid of b.v. buren zijn) een sms of e-mail met het verzoek de patient bij te staan.

 

 

Met de PICO wordt er geen slikmoment meer vergeten en de patient wordt geholpen om de medicijnen echt op tijd in te nemen. Dit betekent een enorme verbetering van de medicijntrouw waardoor de patient een betere kwaliteit van leven krijgt, er minder vaak heropnames plaatsvinden waardoor er miljoenen euro’s worden bespaard op de ziektekosten.

 

Vitaphone Nederland levert Telemedische en Noodoproep producten en diensten in de BeNeLux. Alle producten en diensten zijn ontwikkeld met als doel de patient of klant mobiel te houden, de kwaliteit van leven te verbeteren en de behandelend arts te ondersteunen met de behandeling en begeleiding van de patient.

Het Vitaphone TeleMedisch Service Centrum is het kloppend hart voor de diensten. 24 uur per dag – zeven dagen per week (24×7) is het centrum bereikbaar en bemand met verpleegkundigen en artsen.

 

Bron: NOS

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen