Wordt eHealth nu eindelijk business as usual

eHealth & Business Michel van Zandvoort – Fujitsu
De grote voordelen van eHealth zijn evident, mits goed ingezet. Effecten zijn het grootst bij chronische zorgketens. Maar zijn de belemmeringen nu eigenlijk wel weggenomen? Structurele financiering wordt door van Zandvoort een belangrijke belemmering genoemd. Ondanks de individuele initiatieven van bijvoorbeeld zorgverzekeraars.

Precompetitieve samenwerking eHealth is een initiatief van Zorgverzekeraars, met als doel in 2020 met een oplossing te komen tot succesvolle implementatie van eHealth. Eerste resultaten zijn de inkoopgids voor diabetes en chronisch hartfalen. De inkoopgids gaat uit van substitutie van bestaande zorg door eHealth. Daarnaast geeft de inkoopgids kwalitatieve inkoopcriteria.

In de regio Zwolle / IJsseland loopt een project telezorg en telemonitoring op het terrein van diabetes en COPD. Van Zandvoort stelt dat er door de locale initiatieven een vorm van eiland automatisering ontstaat. Fujitsu wil daarvoor een soort schakelplatform ontwikkelen, als interface tussen de verschillende initiatieven.

Voorbeeld van de voordelen van eHealth is een COPD project in Schotland, dat geleid heeft tot afname van ziekenhuis opnames. Contrast is de toename van de voorgeschreven medicatie.

Hoe verder? Fujitsu roept op om een doelgroep te selecteren, plan te maken, dit uit te laten voeren samen met een zorgverzekeraar en op basis van de uitkomst op te schalen.

You’d better start swimming or you’ll sink like a stone for the times they are a changing””.  Het advies van Fujitsu om dus maar gewoon te beginnen.

Rene Luigies

Rene is consultant op het snijvlak productontwikkeling en gezondheidszorg/projectmanager valpreventiebus/multitasker/outofthebox denker/innovator/ Eusamed bv/ Op twitter@Lodewijkjes Netherlands, Rijswijk (Gld)

René Luigies heeft 30 jaar ervaring in nationale- en internationale marketing en business development in de medische sector. Die ervaring strekt zich uit van de farmaceutische industrie tot de medische apparatuur. In 2001 startte hij zijn eigen bedrijf in Nederland. Na de succesvolle introductie van een product op het gebied van pijnbestrijding, heeft dit bedrijf zich verder ontwikkeld tot specialisatie op het snijvlak van product ontwikkeling en gezondheidszorg. Bekende succesvolle producten zijn de OHRA valpreventiebus en de OOGbus van het Oogzorgnetwerk en CZ. Binnen het bedrijf is een groot netwerk aanwezig met de belangrijkste stakeholders in de gezondheidszorg, zoals zorgverzekeringen en overkoepelende organisaties, overheid, zorgverleners, hogescholen, universiteiten en het MKB. Op dit moment wordt dit netwerk ingezet voor eigen consultancy activiteiten, en voor zijn functie als zorginnovatiemakelaar voor Health Valley.

Een volledig cv is te vinden op LinkedIn: http://nl.linkedin.com/in/reneluigies
En René Luigies is te volgen op twitter: @Lodewijkjes

Valpreventie2.0

In 2007 is het OHRA valpreventie project gestart. Dit was het resultaat van een product concept dat ik samen met iemand uit de thuiszorg en een huisarts aan OHRA presenteerde. OHRA heeft dit project volledig gefinancierd. Dit project is volledig door mij opgezet en uitgewerkt, respectievelijk gemanaged. Ook de uitwerking van de resultaten zijn door mij gedaan. Het OHRA valpreventieproject heeft geresulteerd in een afname van 35% van het aantal valincidenten op een groep van 1561 mensen.

De kosten voor de landelijke uitrol bleken te hoog voor zorgverzekeraar CZ, die OHRA heeft overgenomen. Daarmee staakte het project. In het kader van eHealth heb ik toen Valpreventie2.0 bedacht. Een internet applicatie, waarmee ouderen zelf een risicoanalyse kunnen doen, vervolgens een advies krijgen om dat risico te verminderen en vervolgd worden of zij de adviezen ook opgevolgd hebben en of zij hulp/ondersteuning nodig hebben. Daarbij een vervolg door middel van registratie van het aantal valincidenten.

Inmiddels heb ik het NIPED bereid gevonden om valpreventie2.0 te realiseren. In mijn presentatie zal ik ingaan op het proces van valpreventie 1.0 naar de realisatie van valpreventie 2.0. De obstakels, de overwegingen, de weg naar de juiste partners, de financiering, het vinden van stakeholders, en de implementatie in de gezondheidszorg. En een korte visie geven op valpreventie 3.0, waar al gesprekken over gevoerd worden.

Recente artikelen