Een nieuwe visie op de zorg vanuit het games perspectief
Rene Luigies24 oktober 2011 - 14:45
Array
Ben Sawyer – Founder Games for Health
Sawyer is ‘verslaafd’ aan het spelen van games. Zo kwam hij op het idee om games voor de gezondheidszorg te maken. Hij heeft een taxonomy voor dergelijke spelen samengesteld. Variabelen gaan van individuen tot medische professionals op de x-as, en van preventie tot genezing op de y-as. Op al die terreinen zijn mogelijkheden om spelletjes te ontwikkelen voor de gezondheid.
Er zijn niet genoeg mensen die bereikt worden met zorg, er wordt te veel betaald voor ziekte en verwondingen; er bestaat een wellness consumptie; nieuwe medische technologie drijft de kosten van de zorg op; de persoonlijke informatie techniek voor gezondheid is een nieuwe factor; moderne media vervangen de oude, resulterend in een verandering van gedrag van mensen; de verdieping in persoonlijke zorg gebaseerd op het individuele DNA. Dit alles zijn aspecten die leiden tot een enorme verandering in het zorgsysteem. Althans volgens de persoonlijke zorganalyse van Sawyer.
Wereldwijde gedemocratiseerde zelf- en sociale zorg, zorgverleners die betaald worden voor ‘wellness’, aanpassing van technieken om de kosten te beperken, voortdurende controle van de eigen gezondheid, levenslange gezondheid interfaces en nieuwe gezondheid geletterdheid vormen volgens Sawyer de grondslagen voor de nieuwe zorg. Die grondslagen moeten er toe leiden dat zorg eerder bij de mens komt, het model van zelfzorg verandert, dat er gezondheid “assets†gebouwd worden en de kennis over zelfzorg tot meer gezondheid leidt.
Er is een paradox volgens Sawyer, die tussen hoge omzet en lage impact op de gezondheid ten opzichte van lage omzet en hoge impact op de gezondheid.
Wat zou iedereen moeten spelen? Er zouden games ontwikkeld moeten worden die ons “super gezond†maken. Dat wil zeggen, niet gebaseerd op ziektebeelden, met klantgerichte business en verspreiding, uitgaand van meerdere gezondheid aspecten die benaderend worden vanuit de fundamentele kennis. Dat is het streven van Sawyer. Bovendien moet de paradox tussen omzet en impact op de gezondheid opgelost worden.
In de ideale situatie ontstaat er een netwerk combinatie tussen mensen en games. Verschillende mensen gebruiken verschillende games. Door uitwisseling van positieve ervaringen verspreidt het games virus zich dan vanzelf onder de bevolking. Sawyer droomt van “games as the social-physio-cognitive-media based fabric of a new public health model and infrastructureâ€, maar ziet dat ook werkelijk gebeuren in de toekomst.
Rene is consultant op het snijvlak productontwikkeling en gezondheidszorg/projectmanager valpreventiebus/multitasker/outofthebox denker/innovator/ Eusamed bv/ Op twitter@Lodewijkjes Netherlands, Rijswijk (Gld)
In 2007 is het OHRA valpreventie project gestart. Dit was het resultaat van een product concept dat ik samen met iemand uit de thuiszorg en een huisarts aan OHRA presenteerde. OHRA heeft dit project volledig gefinancierd. Dit project is volledig door mij opgezet en uitgewerkt, respectievelijk gemanaged. Ook de uitwerking van de resultaten zijn door mij gedaan. Het OHRA valpreventieproject heeft geresulteerd in een afname van 35% van het aantal valincidenten op een groep van 1561 mensen.
De kosten voor de landelijke uitrol bleken te hoog voor zorgverzekeraar CZ, die OHRA heeft overgenomen. Daarmee staakte het project. In het kader van eHealth heb ik toen Valpreventie2.0 bedacht. Een internet applicatie, waarmee ouderen zelf een risicoanalyse kunnen doen, vervolgens een advies krijgen om dat risico te verminderen en vervolgd worden of zij de adviezen ook opgevolgd hebben en of zij hulp/ondersteuning nodig hebben. Daarbij een vervolg door middel van registratie van het aantal valincidenten.
Inmiddels heb ik het NIPED bereid gevonden om valpreventie2.0 te realiseren. In mijn presentatie zal ik ingaan op het proces van valpreventie 1.0 naar de realisatie van valpreventie 2.0. De obstakels, de overwegingen, de weg naar de juiste partners, de financiering, het vinden van stakeholders, en de implementatie in de gezondheidszorg. En een korte visie geven op valpreventie 3.0, waar al gesprekken over gevoerd worden.
Recente artikelen
Beheer cookie toestemming
We gebruiken technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. We doen dit met als doel om de beste ervaring te bieden en om gepersonaliseerde advertenties te tonen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen we gegevens zoals bladeren gedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of je toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Dienst Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.