Een nieuwe visie op de zorg vanuit het games perspectief

Array

Ben Sawyer – Founder Games for Health
Sawyer is ‘verslaafd’ aan het spelen van games. Zo kwam hij op het idee om games voor de gezondheidszorg te maken. Hij heeft een taxonomy voor dergelijke spelen samengesteld. Variabelen gaan van individuen tot medische professionals op de x-as, en van preventie tot genezing op de y-as. Op al die terreinen zijn mogelijkheden om spelletjes te ontwikkelen voor de gezondheid.

Er zijn niet genoeg mensen die bereikt worden met zorg, er wordt te veel betaald voor ziekte en verwondingen; er bestaat een wellness consumptie; nieuwe medische technologie drijft de kosten van de zorg op; de persoonlijke informatie techniek voor gezondheid is een nieuwe factor; moderne media vervangen de oude, resulterend in een verandering van gedrag van mensen; de verdieping in persoonlijke zorg gebaseerd op het individuele DNA. Dit alles zijn aspecten die leiden tot een enorme verandering in het zorgsysteem. Althans volgens de persoonlijke zorganalyse van Sawyer.

Wereldwijde gedemocratiseerde zelf- en sociale zorg, zorgverleners die betaald worden voor ‘wellness’, aanpassing van technieken om de kosten te beperken, voortdurende controle van de eigen gezondheid, levenslange gezondheid interfaces en nieuwe gezondheid geletterdheid vormen volgens Sawyer de grondslagen voor de nieuwe zorg. Die grondslagen moeten er toe leiden dat zorg eerder bij de mens komt, het model van zelfzorg verandert, dat er gezondheid “assets” gebouwd worden en de kennis over zelfzorg tot meer gezondheid leidt.

Er is een paradox volgens Sawyer, die tussen hoge omzet en lage impact op de gezondheid ten opzichte van lage omzet en hoge impact op de gezondheid.

Wat zou iedereen moeten spelen? Er zouden games ontwikkeld moeten worden die ons “super gezond” maken. Dat wil zeggen, niet gebaseerd op ziektebeelden, met klantgerichte business en verspreiding, uitgaand van meerdere gezondheid aspecten die benaderend worden vanuit de fundamentele kennis. Dat is het streven van Sawyer. Bovendien moet de paradox tussen omzet en impact op de gezondheid opgelost worden.

In de ideale situatie ontstaat er een netwerk combinatie tussen mensen en games. Verschillende mensen gebruiken verschillende games. Door uitwisseling van positieve ervaringen verspreidt het games virus zich dan vanzelf onder de bevolking. Sawyer droomt van “games as the social-physio-cognitive-media based fabric of a new public health model and infrastructure”, maar ziet dat ook werkelijk gebeuren in de toekomst.

Rene Luigies

Rene is consultant op het snijvlak productontwikkeling en gezondheidszorg/projectmanager valpreventiebus/multitasker/outofthebox denker/innovator/ Eusamed bv/ Op twitter@Lodewijkjes Netherlands, Rijswijk (Gld)

René Luigies heeft 30 jaar ervaring in nationale- en internationale marketing en business development in de medische sector. Die ervaring strekt zich uit van de farmaceutische industrie tot de medische apparatuur. In 2001 startte hij zijn eigen bedrijf in Nederland. Na de succesvolle introductie van een product op het gebied van pijnbestrijding, heeft dit bedrijf zich verder ontwikkeld tot specialisatie op het snijvlak van product ontwikkeling en gezondheidszorg. Bekende succesvolle producten zijn de OHRA valpreventiebus en de OOGbus van het Oogzorgnetwerk en CZ. Binnen het bedrijf is een groot netwerk aanwezig met de belangrijkste stakeholders in de gezondheidszorg, zoals zorgverzekeringen en overkoepelende organisaties, overheid, zorgverleners, hogescholen, universiteiten en het MKB. Op dit moment wordt dit netwerk ingezet voor eigen consultancy activiteiten, en voor zijn functie als zorginnovatiemakelaar voor Health Valley.

Een volledig cv is te vinden op LinkedIn: http://nl.linkedin.com/in/reneluigies
En René Luigies is te volgen op twitter: @Lodewijkjes

Valpreventie2.0

In 2007 is het OHRA valpreventie project gestart. Dit was het resultaat van een product concept dat ik samen met iemand uit de thuiszorg en een huisarts aan OHRA presenteerde. OHRA heeft dit project volledig gefinancierd. Dit project is volledig door mij opgezet en uitgewerkt, respectievelijk gemanaged. Ook de uitwerking van de resultaten zijn door mij gedaan. Het OHRA valpreventieproject heeft geresulteerd in een afname van 35% van het aantal valincidenten op een groep van 1561 mensen.

De kosten voor de landelijke uitrol bleken te hoog voor zorgverzekeraar CZ, die OHRA heeft overgenomen. Daarmee staakte het project. In het kader van eHealth heb ik toen Valpreventie2.0 bedacht. Een internet applicatie, waarmee ouderen zelf een risicoanalyse kunnen doen, vervolgens een advies krijgen om dat risico te verminderen en vervolgd worden of zij de adviezen ook opgevolgd hebben en of zij hulp/ondersteuning nodig hebben. Daarbij een vervolg door middel van registratie van het aantal valincidenten.

Inmiddels heb ik het NIPED bereid gevonden om valpreventie2.0 te realiseren. In mijn presentatie zal ik ingaan op het proces van valpreventie 1.0 naar de realisatie van valpreventie 2.0. De obstakels, de overwegingen, de weg naar de juiste partners, de financiering, het vinden van stakeholders, en de implementatie in de gezondheidszorg. En een korte visie geven op valpreventie 3.0, waar al gesprekken over gevoerd worden.

Recente artikelen