#GFH11EU Maak het verschil met effectieve games en uitstekend onderzoek!

Array

Pamela Kato, klinisch psychiater UMC Utrecht ( @pamkato )
Het samenbrengen van onderzoekers en game ontwikkelaars is als het combineren van water en vuur. Onderzoekers zijn in de ogen van game ontwikkelaars saai, omgekeerd worden de ontwikkelaars niet altijd serieus genoemd. Ondanks dat is er een explosie aan games voor de gezondheid. Maar, wat is de effectiviteit daarvan, is de vraag die Kato zich stelt.

Een basis vereiste is dat de gebruiker er plezier in heeft.  Maar dat wil nog niets zeggen over de effectiviteit er van.

Kennis, verspreiding en verkoop (voorschrijven), fondsen voor het ontwikkelen, media aandacht, gezondheid en het vervolg, waarom moet een onderzoeker en bedenker van games uit de zorg daarover nadenken. Om geen onderzoek te doen zijn er legitieme excuses: de technologie gaat sneller dan het onderzoek afgerond kan worden; gebrek aan geld en tijd; onbekendheid om te gaan met onderzoek. En toch stelt Kato dat onderzoek essentieel is voor het succes van een serious game in de gezondheidszorg.

ReMISSION is een serieus game voor kankerpatienten. Dit werd getest in een randomised controlled studie. Het effect werd getest bij 374 jonge kankerpatienten over 34 ziekenhuizen in de USA en Australie. De studie opzet was een vergelijk tussen control game versus ReMission en control game. De toegevoegde waarde van ReMission werd gemeten.

Eén van de uitkomsten was dat de kennis over kanker in de ReMission groep significant hoger. Daarentegen was de therapietrouw in beide groepen gelijk. Met betrekking tot het innemen van 6MMP, een geneesmiddel was er een significant verschil tussen de ReMission en de controle groep. Het niveau van 6MMP werd gemeten uit bloedwaarden. Aangezien de therapietrouw van 6MMP direct gerelateerd is aan de overlevingskans is dit een enorm positief effect van ReMission.

Hoe kunnen onderzoekers dus bijdragen aan de gaming industrie, vraagt Kato zich af. Dit betreft vooral het met elkaar overeenstemmen over het oplossen van een probleem, het verschaffen van structuur om een probleem effectief op te lossen en het vinden van valide en betrouwbare maatstaven om de effectiviteit van een game te bepalen bij het oplossen van een probleem.

Ga je niet in zee met onderzoekers dan kan een game er in resulteren dat er technieken gebruikt worden waarvan bekend is dat ze niet werken. Het kan zijn dat er een oplossing voor een probleem is gecreeerd dat in werkelijkheid niet geevalueerd kan worden

Rene Luigies

Rene is consultant op het snijvlak productontwikkeling en gezondheidszorg/projectmanager valpreventiebus/multitasker/outofthebox denker/innovator/ Eusamed bv/ Op twitter@Lodewijkjes Netherlands, Rijswijk (Gld)

René Luigies heeft 30 jaar ervaring in nationale- en internationale marketing en business development in de medische sector. Die ervaring strekt zich uit van de farmaceutische industrie tot de medische apparatuur. In 2001 startte hij zijn eigen bedrijf in Nederland. Na de succesvolle introductie van een product op het gebied van pijnbestrijding, heeft dit bedrijf zich verder ontwikkeld tot specialisatie op het snijvlak van product ontwikkeling en gezondheidszorg. Bekende succesvolle producten zijn de OHRA valpreventiebus en de OOGbus van het Oogzorgnetwerk en CZ. Binnen het bedrijf is een groot netwerk aanwezig met de belangrijkste stakeholders in de gezondheidszorg, zoals zorgverzekeringen en overkoepelende organisaties, overheid, zorgverleners, hogescholen, universiteiten en het MKB. Op dit moment wordt dit netwerk ingezet voor eigen consultancy activiteiten, en voor zijn functie als zorginnovatiemakelaar voor Health Valley.

Een volledig cv is te vinden op LinkedIn: http://nl.linkedin.com/in/reneluigies
En René Luigies is te volgen op twitter: @Lodewijkjes

Valpreventie2.0

In 2007 is het OHRA valpreventie project gestart. Dit was het resultaat van een product concept dat ik samen met iemand uit de thuiszorg en een huisarts aan OHRA presenteerde. OHRA heeft dit project volledig gefinancierd. Dit project is volledig door mij opgezet en uitgewerkt, respectievelijk gemanaged. Ook de uitwerking van de resultaten zijn door mij gedaan. Het OHRA valpreventieproject heeft geresulteerd in een afname van 35% van het aantal valincidenten op een groep van 1561 mensen.

De kosten voor de landelijke uitrol bleken te hoog voor zorgverzekeraar CZ, die OHRA heeft overgenomen. Daarmee staakte het project. In het kader van eHealth heb ik toen Valpreventie2.0 bedacht. Een internet applicatie, waarmee ouderen zelf een risicoanalyse kunnen doen, vervolgens een advies krijgen om dat risico te verminderen en vervolgd worden of zij de adviezen ook opgevolgd hebben en of zij hulp/ondersteuning nodig hebben. Daarbij een vervolg door middel van registratie van het aantal valincidenten.

Inmiddels heb ik het NIPED bereid gevonden om valpreventie2.0 te realiseren. In mijn presentatie zal ik ingaan op het proces van valpreventie 1.0 naar de realisatie van valpreventie 2.0. De obstakels, de overwegingen, de weg naar de juiste partners, de financiering, het vinden van stakeholders, en de implementatie in de gezondheidszorg. En een korte visie geven op valpreventie 3.0, waar al gesprekken over gevoerd worden.

Recente artikelen