Vision & Robotics 2012 pakt door na succesjubileum

Het jubileumjaar van Vision & Robotics liet mooie groeicijfers zien. Inmiddels wordt achter de schermen hard gewerkt aan alweer de elfde editie. Hier zullen, voortbordurend op de goede reacties, de Automation Solutions wederom een belangrijke rol spelen.

Spijkers met koppen
“Vision en Robotics 2011 liet een duidelijke groei zien ten opzichte van het jaar daarvoor”, zegt Els van de Ven. “Zowel het aantal bezoekers als het aantal exposanten lag twintig procent hoger.” De seminar manager van Mikrocentrum is ook blij met de kwaliteit van het bezoek. “We hebben natuurlijk altijd ook een wetenschappelijke insteek waar tijdens de seminars een duidelijk toekomstgeluid te horen is, vergezeld van diverse zeer praktische lezingen. Een sterk inhoudelijke focus dus. Maar als je tegelijkertijd kijkt naar hoeveel zaken er op de beursvloer gedaan worden, dan kan ik niet anders dan concluderen dat de combinatie marktplaats met inhoud werkt. Niet alleen waren standhouders dik tevreden met het aantal behaalde leads, er zijn zelfs voldoende voorbeelden uit uiteenlopende sectoren waar de bezoeker met een gericht probleem de beurs bezocht en met een passende oplossing weer naar huis ging. Zo direct spijkers met koppen slaan lukt alleen als je alle oplossingen en experts onder één dak bij elkaar hebt. Wat mij betreft kan daar geen internetcampagne tegenop.“

Totaaloplossing
Een deel van het beurssucces is ook te danken aan de steeds prominentere plaats die vision en robotica in de automatisering innemen. In lijn met trends als mass customisation, waarbij steeds kleinere series met een grotere variatie geproduceerd moeten worden, moet automatisering steeds flexibeler zijn. Vision en robotica vormen hier eigenlijk het enige haalbare antwoord op de inherente automatiseringsproblematiek. En ook de uitbreiding van de beurs met het deel ‘Automation Solutions’ heeft bijgedragen aan de groei en relevantie voor de bezoeker. Van de Ven: “Je ziet dat steeds meer aandrijf- en besturingsleveranciers zich ook op het vision- en roboticavlak begeven. Kijk alleen maar naar de explosieve groei in het aanbod deltarobots, die bijna alle automatiseerders in hun portfolio lijken te hebben om deze met de meer traditionele lineaire systemen te kunnen combineren. Het was niet alleen een logische vervolgstap, maar zelfs noodzakelijk om aanvullende automatiseringsoplossingen op Vision & Robotics te introduceren. Deze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en dit is ook precies hoe onder andere machinebouwers dit in de praktijk ervaren. Wat is een handlingrobot bijvoorbeeld zonder grijper?”

Ander moment, zelfde plek
Koningshof in Veldhoven bleek een prima locatie voor een evenement dat naast Nederland ook Belgie wil bedienen. Er was een aanzienlijk groter aandeel Belgische exposanten dan het jaar daarvoor. Hetzelfde gold voor bijdragen aan het inhoudelijke programma en voor het bezoekersaantal.  Mikrocentrum heeft dan ook besloten om in 2012 wederom voor Veldhoven te kiezen. Wel is er een kleine verandering als het gaat om het tijdstip. In plaats van in de meimaand zal de volgende Vision & Robotics op 5 en 6 juni gehouden worden.

Over Mikrocentrum
Met de kernpunten opleiden, ontmoeten en ondernemen, wil Mikrocentrum als onafhankelijke kennisinstelling een bijdrage leveren aan het verbeteren van technische processen en bedrijfsprocessen van bedrijven die als OEM-er of als toeleverancier actief zijn in de technologische maakindustrie en/of de procesindustrie in Nederland en/of Belgie. Mikrocentrum realiseert dit door het organiseren van bijeenkomsten waarbij de combinatie van kennisoverdracht en kennisnetwerken centraal staan. De belangrijkste activiteiten hierbij zijn de diverse Mikrocentrum opleidingen (LBO/MBO/HBO) en Engenia (HBO+/Ac) opleidingen, diverse evenementen en de coördinatie van het High Tech Platform, waarbij 500 high tech bedrijven zijn aangesloten. Jaarlijks nemen 5000 bedrijven en 20000 personen deel aan activiteiten van Mikrocentrum.

Rene Luigies

Rene is consultant op het snijvlak productontwikkeling en gezondheidszorg/projectmanager valpreventiebus/multitasker/outofthebox denker/innovator/ Eusamed bv/ Op twitter@Lodewijkjes Netherlands, Rijswijk (Gld)

René Luigies heeft 30 jaar ervaring in nationale- en internationale marketing en business development in de medische sector. Die ervaring strekt zich uit van de farmaceutische industrie tot de medische apparatuur. In 2001 startte hij zijn eigen bedrijf in Nederland. Na de succesvolle introductie van een product op het gebied van pijnbestrijding, heeft dit bedrijf zich verder ontwikkeld tot specialisatie op het snijvlak van product ontwikkeling en gezondheidszorg. Bekende succesvolle producten zijn de OHRA valpreventiebus en de OOGbus van het Oogzorgnetwerk en CZ. Binnen het bedrijf is een groot netwerk aanwezig met de belangrijkste stakeholders in de gezondheidszorg, zoals zorgverzekeringen en overkoepelende organisaties, overheid, zorgverleners, hogescholen, universiteiten en het MKB. Op dit moment wordt dit netwerk ingezet voor eigen consultancy activiteiten, en voor zijn functie als zorginnovatiemakelaar voor Health Valley.

Een volledig cv is te vinden op LinkedIn: http://nl.linkedin.com/in/reneluigies
En René Luigies is te volgen op twitter: @Lodewijkjes

Valpreventie2.0

In 2007 is het OHRA valpreventie project gestart. Dit was het resultaat van een product concept dat ik samen met iemand uit de thuiszorg en een huisarts aan OHRA presenteerde. OHRA heeft dit project volledig gefinancierd. Dit project is volledig door mij opgezet en uitgewerkt, respectievelijk gemanaged. Ook de uitwerking van de resultaten zijn door mij gedaan. Het OHRA valpreventieproject heeft geresulteerd in een afname van 35% van het aantal valincidenten op een groep van 1561 mensen.

De kosten voor de landelijke uitrol bleken te hoog voor zorgverzekeraar CZ, die OHRA heeft overgenomen. Daarmee staakte het project. In het kader van eHealth heb ik toen Valpreventie2.0 bedacht. Een internet applicatie, waarmee ouderen zelf een risicoanalyse kunnen doen, vervolgens een advies krijgen om dat risico te verminderen en vervolgd worden of zij de adviezen ook opgevolgd hebben en of zij hulp/ondersteuning nodig hebben. Daarbij een vervolg door middel van registratie van het aantal valincidenten.

Inmiddels heb ik het NIPED bereid gevonden om valpreventie2.0 te realiseren. In mijn presentatie zal ik ingaan op het proces van valpreventie 1.0 naar de realisatie van valpreventie 2.0. De obstakels, de overwegingen, de weg naar de juiste partners, de financiering, het vinden van stakeholders, en de implementatie in de gezondheidszorg. En een korte visie geven op valpreventie 3.0, waar al gesprekken over gevoerd worden.

Recente artikelen