Aanwijzing thuiszorg Stichting Helpende Zorg

Array

Op advies van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) heeft de minister van VWS twee aanwijzingen gegeven aan thuiszorgorganisatie Stichting Helpende Zorg in Almere. Stichting Helpende Zorg mag geen nieuwe clienten met een indicatie voor verpleging meer aannemen en moet de zorg voor clienten die verpleging krijgen overdragen aan een andere zorgorganisatie. Daarnaast moet Stichting Helpende Zorg binnen vier weken beschikken over een klachtenreglement en een klachtencommissie.

Stichting Helpende Zorg levert huishoudelijke hulp, begeleiding, verzorging en verpleging aan een brede doelgroep. Een deel van de clienten (met thuisdialyse) wordt doorverwezen door het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis (OLVG). Stichting Helpende Zorg is de rechtsopvolger van Totaalzorg 2000 en werkt vooral in de regio Amsterdam.

Op 14 januari 2011 bracht de inspectie een bezoek aan Stichting Helpende Zorg in het kader van de Taskforce nieuwe toetreders. Tijdens het inspectiebezoek bleek dat bij Stichting Helpende Zorg een klachtenreglement en een regeling voor de medezeggenschap voor clienten ontbraken. Verder waren er weliswaar zorgdossiers, maar de zorgplannen ontbraken. Daarnaast was het beschikbare deskundigheidsniveau binnen de organisatie ontoereikend om verpleegkundige zorg te leveren en waren de toetsing van bekwaamheden voor risicovolle handelingen en bij- en nascholing in dit verband onvoldoende geborgd. Dit kon gevaar opleveren voor clienten die ondersteuning kregen bij thuisdialyse en voor clienten die verpleging nodig hebben.

Omdat Stichting Helpende Zorg nog steeds niet voldoet aan de gestelde eisen, heeft de inspectie de minister van VWS geadviseerd deze organisatie twee aanwijzingen te geven. De minister heeft dat advies overgenomen. Stichting Helpende Zorg mag met onmiddellijke ingang geen nieuwe clienten met een indicatie voor verpleging aannemen. Clienten met een indicatie voor verpleging moeten binnen twee weken op een zorgvuldige wijze worden overdragen aan een andere zorginstelling. Verder dient Stichting Helpende Zorg binnen vier weken te beschikken over een actuele zorgdossiers, een reglement medezeggenschap clienten, adequaat beleid en uitvoeringsprotocollen voor persoonlijke verzorging en een duidelijke afbakening voor de zorg die wel en niet geleverd mag worden. Ten slotte dient de organisatie binnen vier weken te beschikken over een klachtenreglement en klachtencommissie of zich hebben aangesloten bij een klachtencommissie.

De inspectie zal controleren of Stichting Helpende Zorg de aanwijzingen van de minister opvolgt. Als dat niet het geval is kan er een geldboete opgelegd worden.

Bron: IGZ

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen