Reactie Pink Ribbon op uitzending Nieuwsuur woensdag 16 november
ArrayStichting Pink Ribbon herkent zich niet in de kritiek die geuit is in de reportage van Nieuwsuur.
1. Financiering Wetenschappelijk Onderzoek door Pink Ribbon
De suggestie wordt gewekt dat Stichting Pink Ribbon van de 20 miljoen euro die is opgehaald sinds de oprichting in 2003 slechts een bedrag 288.000 euro heeft besteed aan Wetenschappelijk Onderzoek.
Dat is onjuist. 6,7 miljoen hiervan is opgehaald in 2010 en wordt uitgegeven tijdens de lopende financieringsronde in 2011. 1 miljoen houdt Pink Ribbon als continuiteitsreserve. Voor de overige 12 miljoen geldt dat Pink Ribbon daarvan meer dan 3 miljoen (circa 25%) heeft uitgegeven aan Wetenschappelijke Onderzoeken op het gebied van preventie, vroege opsporing en psychosociale zorg van borstkanker.
2. Pink Ribbon heeft slechts een keer een financieringsronde gehad
Ook dit is onjuist. Stichting Pink Ribbon is in 2003 ontstaan als initiatief van borstkankerverening Nederland omdat borstkanker in die tijd nog taboe was. Er werd vooral geld ingezameld om borstkanker bespreekbaar te maken en om de bewustwording rond borstkanker te vergroten.
In die eerste jaren lag de nadruk op financiering van voorlichtingsprojecten.
Later kwam er meer geld beschikbaar en zijn wij ook het geld gaan uitgeven aan wetenschappelijk onderzoek en zijn we ons als een van de eersten in Nederland gaan focussen op psychosociale zorg voor borstkankerpatienten.
In 2008 heeft een financieringsronde plaatsgevonden en 2009 is er een uitnodiging uitgegaan aan onderzoekers om aanvragen in te dienen. Ook dit klopt niet met de suggesties die door Nieuwsuur worden gewekt. De 7 miljoen die wij op de rekening hebben staan wordt uitgegeven in de nu lopende financieringsronde die inmiddels is gesloten.
3. Stichting Pink Ribbon is houder van het CBF keurmerk voor goede doelen en voldoet aan alle voorwaarden die aan goede doelen organisaties in Nederland worden gesteld. Pink Ribbon heeft een uitstekende verstandhouding met KWF Kankerbestrijding en werkt samen op het gebied van communicatie en fondsenbesteding.
Wij zijn ons ervan bewust dat alle roze aandacht voor mensen die zelf borstkanker hebben (gehad) moeilijk kan zijn en doen ons best om een balans te vinden tussen de gevoelens van patienten enerzijds en het bereiken van zoveel mogelijk mensen anderzijds.