Gevaarlijke interventies protocollen en meldcodes

Array

Het hoort misschien niet thuis in Medicalfacts maar is er wel nauw mee  verbonden. Het is mij als ouder en ervaringsdeskundige  gebleken dat jeugdzorg, het AMK en zelfs de Raad voor de Kinderbescherming bij vermoedens van kindermishandeling niet of onvoldoende kijken naar de medische belangen van de jeugdige. Hierdoor kan het voorkomen dat een zorgmelding welke is gedaan door een 2e lijns zorgverlener of ketenpartner, de ingezette behandeling(en) van de 1e lijns zorgverlener doorkruisen en daardoor de patient of jeugdige ernstig kunnen beschadigen. Het komt maar al te vaak voor dat er met spoed een zorgmelding over een jeugdige wordt gedaan vanuit een conflict van plichten zonder dat daarover de 1e lijnszorg geinformeerd  wordt. Wanneer er een 1e lijnszorgverlener bekend is  die de jeugdige behandeld zou er een verplichting moeten gelden voor elke 2e lijnszorgverlener om eerst met deze te overleggen over het mogelijk gaan doen van een zorgmelding. Er worden steeds meer protocollen, interventies en meldcodes losgelaten op jeugdigen waarvan vermoed wordt dat zij worden mishandeld, echter zou men zich eens moeten afvragen wat voor impact de onderzoeken vanuit de AMK-s en de Raad voor de Kinderbescherming op de jeugdige en het gezin hebben! Hierbij hebben wij het dan nog niet eens over die gevallen waarbij het kind en het gezin door de hele onderzoeksmangel is gehaald waarvan de kinderrechter later vindt dat er geen sprake is van kindermishandeling. De jeugdige en het gezin zijn dan vaak al zover beschadigd door bedreigingen met uithuisplaatsing e.d. dat er jarenlange trauma’s ontstaan.

Recente artikelen