Klachten bij gebruik van cosmetische producten

Array

Diverse ingredienten in cosmetische producten, zoals geurstoffen en conserveermiddelen, geven soms klachten bij de consument
De meest genoemde productcategorieen zijn huidverzorgingsproducten en haarproducten. Daarnaast worden make-up en zonnecosmetica relatief vaak genoemd. Opvallend veel klachten worden gemeld over producten die bedoeld zijn voor gebruik op of rondom de ogen, zoals oogcontourcrème, oogmake-up en oogmake-up remover.

Klachten en symptomen.
De meest genoemde symptomen zijn roodheid en jeuk. De klachten komen voornamelijk voor op of rondom de oogleden en in het gezicht. Daarnaast worden regelmatig klachten in de nek en de hals gemeld. Ernstigere klachten worden weinig gemeld (3 tot 4% van de meldingen). Er zijn twee gevallen van bewusteloosheid genoteerd na gebruik van een haarkleurmiddel. Meldingen van ernstige klachten heeft het RIVM gerapporteerd aan de nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit.
Ingredienten in cosmetica.
De daadwerkelijke oorzaak van klachten door cosmetica kan alleen worden vastgesteld door een allergietest die een dermatoloog uitvoert. Uit deze allergietesten blijkt dat 23% van de 151 geteste mensen allergisch reageert op een specifiek conserveermiddel (isothiazolinonen) dat in consumentenproducten wordt gebruikt. Geurstoffen zijn ook een belangrijke oorzaak van allergie: 20% van de geteste mensen reageerde op geurstoffen in cosmetica.
(Co)polymeren.
In specifiek vervolgonderzoek werden ingredienten uit het product zelf getest. Hieruit kwam een opvallend resultaat naar voren: 3 van de 15 personen (20%) reageerden met een allergische reactie op zogenaamde(co)-polymeren. Deze stoffen worden onder meer aan cosmetica toegevoegd om het product smeerbaar te maken. De reactie op (co)-polymeren is opvallend aangezien van deze stoffen niet bekend is dat zij een allergische reactie kunnen veroorzaken.
Project.
Deze resultaten blijken uit de rapportage van het project CESES. Het project is opgezet om huidklachten na gebruik van cosmetische producten te registreren en te evalueren. CESES geeft onder meer inzicht in de belangrijkste allergenen in cosmetica en kan gebruikt worden om te toetsen of het huidige Europese veiligheidsvangnet voor cosmetica voldoende werkt. Binnen CESES wordt op twee manieren informatie ingewonnen. Ten eerste via de consument zelf. Consumenten kunnen hun klacht melden op de website www.cosmeticaklachten.nl. Daarnaast registreren deelnemende huisartsen en dermatologen huidklachten van patienten, waarbij cosmetica de mogelijke oorzaak zijn. Sinds juli 2009, heeft het RIVM ruim 1700 meldingen van huidklachten na gebruik van cosmetische producten ontvangen.
bron: RIVM

 

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen