Ruim een half miljoen vuurwerkbrillen zullen er over de toonbank gaan

Array
Dit is een origineel bericht van Vuurwerkpreventie
Vuurwerkpreventie verwacht dat er dit jaar tussen de 500.000 en 600.000 vuurwerkbrillen zullen worden verkocht. Het aantal van dit jaar is daarmee hetzelfde als vorig jaar. Steeds meer mensen beseffen het nut van het dragen van een vuurwerkbril.

Vorig jaar zijn er 26 mensen blind geworden door vuurwerk en daarvan was 52% omstander. Uit verschillende cijfers van Consument en Veiligheid en Het Oogziekenhuis Rotterdam blijkt dat jaarlijks veel kinderen ernstig oogletsel oplopen door vuurwerk.; zij zien het gevaar niet aankomen. Bij een aantal kinderen moest vorig jaar zelfs een oog verwijderd worden.Dit mag niet meer gebeuren, daarom zijn we dit jaar samen met onze partners een actie gestart om alle basisscholieren te beschermen tegen oogletsel.

Via de website www.gratisvuurwerkbrillen.nl is het mogelijk een school te sponsoren, die vervolgens gratis vuurwerkbrillen krijgt aangeboden.

Inmiddels zijn er al 74 basisscholen gesponsord door heel Nederland.

Verschillende organisatie proberen ervoor te zorgen dat er scholen worden gesponsord o.a. Het Oogziekenhuis Rotterdam, Het Oogzorgnetwerk en het Oogfonds.

We zien dat veel opticiens zich betrokken voelen bij deze actie; er zijn zelfs opticiens die hun hele dorp sponsoren, zoals in Zuid Laren, Baarn, Bergen.

Alle kinderen op deze scholen krijgen gratis vuurwerkbrillen van Vuurwerkpreventie en partners uit naam van de sponsor, dat vinden wij geweldig!

Ook zien we duidelijk een trend dat veel ondernemers hun personeel vuurwerkbrillen geeft om het nieuwe jaar veilig in te luiden.

We hopen dat deze trend doorzet en mensen het dragen van een vuurwerkbril zien als iets vanzelfsprekends.

We doen tenslotte ook onze gordel om als we gaan auto rijden en een helm op als we met een brommer rijden, waarom dan niet een Vuurwerkbril als je met oud en nieuw naar buiten gaat?!

Vuurwerkpreventie verwacht zelf dat het aantal oogslachtoffer dit jaar nog niet zal afnemen. Daarvoor is het aantal verkochte vuurwerkbrillen nog te klein.

Mede omdat de campagne van Consument en Veiligheid dit jaar niet gericht is op het afsteken van vuurwerk….hetgeen wij erg jammer vinden.

Toch gaan wij stug door, met als doel ooit 0  oogletsel rond de jaarwisseling te realiseren!

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen