110 jaar consultatiebureaus

0
253

Op 9 december 2011 is het precies 110 jaar geleden dat dokter Plantenga in Den Haag het eerste consultatiebureau in Nederland begon. Het consultatiebureau is door de jaren heen uitgegroeid tot een fijnmazig, laagdrempelig netwerk met een hoog bereik onder ouders en kinderen. 

Begin 1900 werden diverse plaatselijke kruisverenigingen opgericht met kleurrijke namen als het Witte Kruis, het Groene Kruis, het Wit Gele Kruis, of het Oranje Groene Kruis. De kruisverenigingen waren opgericht door plaatselijke notabelen, aanvankelijk om de ziekenverpleging aan huis te waarborgen, met name bij grote epidemieen. Later namen ze ook het opzetten van consultatiebureaus en het geven van ‘moeder- en bakercursussen’ ter hand. Uit deze tijd stammen ook de drie ‘R’s van Rust, Reinheid en Regelmaat. Laagdrempelig Na de oorlog waren er door het hele land voldoende consultatiebureaus. Hun rol werd steeds groter. In 1953 kwam de uitvoering van het Rijksvaccinatieprogramma bij consultatiebureaus te liggen en in 1974 werd de hielprik ingevoerd. Inmiddels werd de zorg van particuliere kruisverenigingen overgenomen door thuiszorginstellingen. Het consultatiebureau in Nederland is inmiddels uitgegroeid tot een fijnmazig, laagdrempelig netwerk, waarvan nagenoeg alle ouders met hun kinderen gebruikmaken. Eigen kracht Sinds 2003 ligt de opdracht en financiering van het consultatiebureau, tegenwoordig jeugdgezondheidszorg,  bij de gemeenten. Het consultatiebureau levert met geringe financiele middelen al 110 jaar een grote bijdrage aan de gezondheid van de bevolking. Voor gemiddeld 300 euro per kind wordt een impuls aan het welzijn van kinderen gegeven met een positief effect voor de rest van hun leven. Ontwikkeling Na 110 jaar is het consultatiebureau nog steeds springlevend en is voortdurend in ontwikkeling om aan te blijven sluiten bij de vragen van de maatschappij. Sommige zaken zijn in die 110 jaar niet veranderd, zoals het meten en wegen van baby’s en cursussen voor ouders. Het contact tussen consultatiebureau en ouders is echter wel heel anders, vertelt Ivonne Plekkenpol, directeur van Jong Florence. “Nu komen veel meer vaders, opa’s en oma’s naar het consultatiebureau. Vroeger zag je alleen moeders.” Ook zijn er communicatiekanalen bijgekomen: internet en twitter maken het contact sneller en makkelijker. Aansluiten bij de huidige wensen en behoeften van ouders en jongeren, de CJG-ontwikkeling, de transitie van de jeugdzorg, het gebruik van social media, gemeentelijke bezuinigingen: dat zijn de uitdagingen waar het consultatiebureau voor staat. Lees het volledige interview met Ivonne Plekkenpol. 110 jaar Consultatiebureau Zorgorganisatie Jong Florence uit Den Haag en brancheorganisatie ActiZ hebben een speciaal filmpje gemaakt over 110 jaar consultatiebureau.
Het is ook te vinden op youtube.nl onder: 110 jaar consultatiebureaus.

Bron: ActiZ

Vorig artikelNFI-mailadressen gewijzigd
Volgend artikelUitreiking dr. I.B.M. Frye stipendia 2011 (Uitreiking)
Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg2.0 zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden. Ik studeerde Fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de medische- , farmaceutische industrie en de gezondheidszorg. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. Ik ga jaarlijk naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.