Zorgcheque draagt bij aan eigen regie cliënt
Voor ActiZ staan keuzevrijheid en eigen regie van clienten centraal. Dat betekent dat mensen met een zorgvraag zelf moeten kunnen bepalen welke zorgaanbieder zij willen inschakelen, ook in de langdurige zorg. Nu is die keuzevrijheid beperkt. Uit een proefproject van LOC en ActiZ blijkt dat een zorgcheque kan bijdragen aan meer eigen regie.
In het eindrapport ‘Implicaties van de invoering van een zorgcheque’ beschrijven ActiZ en clientenorganisatie LOC de geleerde lessen van het pilot project rond de zorgcheque in Friesland. Hieraan namen deel ActiZ, LOC, de verzekeraar De Friesland, Gemeente Leeuwarden en de zorgorganisaties Noorderbreedte, Palet, Zorggarant, Particura en Het Friese Land. Het eindrapport concludeert dat de zorgcheque in combinatie met clientondersteuning de eigen regie kan versterken. De directe betaalrelatie leidt tot een meer gelijkwaardige verhouding tussen client en zorgaanbieder.
Voorwaarden
Om de zorgcheque breed in te kunnen zetten, moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan. Zo is een cultuuromslag nodig waarin clienten en zorgaanbieders leren denken buiten het bestaande zorgaanbod. Ook moet aan bepaalde randvoorwaarden worden voldaan: de zorgaanbieder moet zijn zorgaanbod duidelijk aan de clienten aanbieden. De clientondersteuning moet goed geregeld zijn, daarin hebben gemeenten en zorgverzekeraars een belangrijke rol. Daarnaast is het van belang dat de administratieve lasten zo laag mogelijk zijn. Een goed registratiesysteem is onontbeerlijk.
De zorgcheque heeft toegevoegde waarde voor clienten die goed in staat zijn om, al dan niet met hulp, goed afgewogen keuzes te maken, is het een goed aanvullend middel om de clienten meer regie en keuzevrijheid te geven.
Download het onderzoek Implicaties van de invoering van een zorgcheque
Bron: ActiZ