Nooit meer alleen naar het ziekenhuis door Ziekenhuisdiensten-app

Array

Rotterdam – 16 december 2011 – Vandaag is in Het Oogziekenhuis Rotterdam de nieuwe zorg-app ‘Ziekenhuisdiensten’ gelanceerd. Hiermee kunnen ziekenhuisbezoekers heel eenvoudig diensten, zoals een mantelzorger of parkeerservice reserveren. Roelf de Boer, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) kreeg als eerste de app aangeboden van Floris Vervat, directeur van Jeeves, de organisatie die diverse services, zoals Ziekenhuisdiensten aanbiedt. Roelf de Boer, NVZ: “Een mooie service van Ziekenhuisdiensten die goed aansluit bij de zich steeds verder specialiserende ziekenhuizen is de ophaal- en thuisbrengservice. Patienten moeten steeds verder reizen om naar een afspraak in een gespecialiseerd ziekenhuis te gaan. Via deze nieuwe app kun je nu heel eenvoudig je eigen chauffeur en, indien gewenst, auto reserveren en je laten rijden; dat is veel veiliger en zo kom je uitgerust op je afspraak aan.”

En Kees Sol, lid van de Raad van Bestuur van Het Oogziekenhuis Rotterdam, vult aan: “Het Oogziekenhuis Rotterdam biedt al jaren de parkeerservice van Ziekenhuisdiensten aan. De Ziekenhuisdiensten-app maakt het voor onze patienten heel eenvoudig om vanuit huis deze service te reserveren. Hierdoor kan een patient zich nog beter voorbereiden op het komende ziekenhuisbezoek en dat zorgt voor minder stress voorafgaande aan de afspraak in het ziekenhuis.”

Foto: v.l.n.r. Floris Vervat (directeur Jeeves), Roelf de Boer (voorzitter NVZ), Kees Sol (lid Raad van Bestuur Het Oogziekenhuis Rotterdam)

 Welke Ziekenhuisdiensten zijn via de app te reserveren

De Ziekenhuisdiensten die vanaf heden via deze nieuwe app gereserveerd kunnen worden, varieren van het voorbereiden van senioren op een naderende operatie tot het thuis ophalen en wegbrengen van patienten. Ook zijn bij diverse ziekenhuizen gastheren en –vrouwen bij de ingang van ziekenhuizen te vinden die de patienten en bezoekers uit de auto kunnen helpen. Moeten er grote afstanden in een ziekenhuis afgelegd worden, dan kunnen patienten gebruik maken van een golfcarservice waarmee zij snel van de  naar de andere afdeling gereden kunnen worden. En de patient die na een ziekenhuisbezoek niet meer in staat is om zelf naar huis te rijden, kan thuisgebracht worden. In de eigen auto of een auto van Ziekenhuisdiensten. Kan er niemand uit de omgeving van een patient mee naar een afspraak in een ziekenhuis? Geen probleem, want met deze nieuwe app reserveer je net zo eenvoudig een mantelzorger die met je meegaat tijdens een ziekenhuisbezoek en je tijdens het hele bezoek ondersteuning biedt. In deze tijden waarin het vangnet om mensen heen steeds kleiner wordt, een handige en gastvrije service die ervoor zorgt dat niemand meer alleen naar het ziekenhuis hoeft.

Start Ziekenhuisdiensten in Het Oogziekenhuis Rotterdam

In 2008 startte Jeeves met het aanbieden van valet parking bij Het Oogziekenhuis Rotterdam. Inmiddels is deze service uitgegroeid tot Ziekenhuisdiensten en wordt bij tenminste 15 ziekenhuizen door het gehele land heen diverse ziekenhuisservices aangeboden.

De app Ziekenhuisdiensten is via iTunes en Android Market te downloaden en beschikbaar voor iPhone, iPad en Android.

Rene Luigies

Rene is consultant op het snijvlak productontwikkeling en gezondheidszorg/projectmanager valpreventiebus/multitasker/outofthebox denker/innovator/ Eusamed bv/ Op twitter@Lodewijkjes Netherlands, Rijswijk (Gld)

René Luigies heeft 30 jaar ervaring in nationale- en internationale marketing en business development in de medische sector. Die ervaring strekt zich uit van de farmaceutische industrie tot de medische apparatuur. In 2001 startte hij zijn eigen bedrijf in Nederland. Na de succesvolle introductie van een product op het gebied van pijnbestrijding, heeft dit bedrijf zich verder ontwikkeld tot specialisatie op het snijvlak van product ontwikkeling en gezondheidszorg. Bekende succesvolle producten zijn de OHRA valpreventiebus en de OOGbus van het Oogzorgnetwerk en CZ. Binnen het bedrijf is een groot netwerk aanwezig met de belangrijkste stakeholders in de gezondheidszorg, zoals zorgverzekeringen en overkoepelende organisaties, overheid, zorgverleners, hogescholen, universiteiten en het MKB. Op dit moment wordt dit netwerk ingezet voor eigen consultancy activiteiten, en voor zijn functie als zorginnovatiemakelaar voor Health Valley.

Een volledig cv is te vinden op LinkedIn: http://nl.linkedin.com/in/reneluigies
En René Luigies is te volgen op twitter: @Lodewijkjes

Valpreventie2.0

In 2007 is het OHRA valpreventie project gestart. Dit was het resultaat van een product concept dat ik samen met iemand uit de thuiszorg en een huisarts aan OHRA presenteerde. OHRA heeft dit project volledig gefinancierd. Dit project is volledig door mij opgezet en uitgewerkt, respectievelijk gemanaged. Ook de uitwerking van de resultaten zijn door mij gedaan. Het OHRA valpreventieproject heeft geresulteerd in een afname van 35% van het aantal valincidenten op een groep van 1561 mensen.

De kosten voor de landelijke uitrol bleken te hoog voor zorgverzekeraar CZ, die OHRA heeft overgenomen. Daarmee staakte het project. In het kader van eHealth heb ik toen Valpreventie2.0 bedacht. Een internet applicatie, waarmee ouderen zelf een risicoanalyse kunnen doen, vervolgens een advies krijgen om dat risico te verminderen en vervolgd worden of zij de adviezen ook opgevolgd hebben en of zij hulp/ondersteuning nodig hebben. Daarbij een vervolg door middel van registratie van het aantal valincidenten.

Inmiddels heb ik het NIPED bereid gevonden om valpreventie2.0 te realiseren. In mijn presentatie zal ik ingaan op het proces van valpreventie 1.0 naar de realisatie van valpreventie 2.0. De obstakels, de overwegingen, de weg naar de juiste partners, de financiering, het vinden van stakeholders, en de implementatie in de gezondheidszorg. En een korte visie geven op valpreventie 3.0, waar al gesprekken over gevoerd worden.

Recente artikelen