Tweezijdige cochleaire implantatie bij kinderen
In Nederland worden dove kinderen doorgaans eenzijdig geïmplanteerd met een cochleair implantaat (CI). Het verstaan van spraak in een stille omgeving lukt daardoor goed, maar deze dove kinderen blijven wel moeite houden om iemand te verstaan als het rumoerig is en om aan te geven waar geluid vandaan komt. Steeds meer dove kinderen nemen deel aan het reguliere onderwijs, waarin het belangrijk is dat je ook onder lastigere ‘luistercondities’ voldoende kunt horen. Tweezijdige cochleaire implantatie zou dan uitkomst kunnen bieden. Marloes Sparreboom deed onderzoek naar de effecten van tweezijdige cochleaire implantatie bij kinderen die al enige tijd ervaring hadden met één CI. Hieruit blijkt dat het spraakverstaan in rumoer inderdaad verbetert en dat deze kinderen adequaat kunnen aangeven of een geluid van rechts of links komt. Deze positieve uitwerking van tweezijdige implantatie wordt ook door ouders bemerkt in de dagelijkse praktijk. Dit eerste Nederlandse proefschrift met betrekking tot tweezijdige cochleaire implantatie bevat een overzicht van de korte- tot middellange termijneffecten, waarbij zowel de voordelen als de nadelen benoemd worden.
Biografie
Marloes Sparreboom (Arnhem, 1982) studeerde Logopedie aan de CHS Windesheim te Zwolle en de master Taal- en Spraakpathologie aan de RU te Nijmegen. Ze verrichtte bovenstaand onderzoek op de afdeling KNO-Hearing & Implants van het UMC St Radboud, binnen het Donders Institute for Brain, Cognition and Behaviour. Naast onderzoeker en onderzoekscoördinator bij kinderen met tweezijdige CI’s is ze werkzaam als klinisch-technisch medewerker bij kinderen en volwassenen met een CI op de afdeling KNO-Hearing & Implants in het Radboud.
Datum: woensdag 21 december 2011
Tijd: 13:30Â
Locatie; Academiezaal Aula, Comeniuslaan 2
Faculteit der Medische Wetenschappen
Promovendus: mevrouw drs. M. Sparreboom
Promotors: prof. dr. ir. A.F.M. Snik, prof. dr. H.A.M. Marres
Copromotors: dr. E.A.M. Mylanus, dr. A.J. Beynon
Titel promotie: Sequential bilateral cochlear implantation in children
Bron: RU