Introductie van vragenlijsten voor patiënten over medische effectiviteit van behandelingen
PROMs Nederland meet resultaat van geleverde zorg
Om de kwaliteit van zorg verder te kunnen verbeteren en op een eenvoudige manier inzicht te krijgen in de medische effectiviteit van geleverde zorg, is de Stichting PROMs Nederland opgericht. Voor dertig aandoeningen, waaronder diabetes, staar en spataderen, ontwikkelt PROMs Nederland beknopte vragenlijsten, Patient Reported Outcome Measures, waarin patienten aangeven hoe zij hun klachten ervaren voorafgaand en na afloop van de behandeling. De uitkomsten vormen een indicatie voor de kwaliteit van de geleverde zorg en kunnen gebruikt worden om de zorg verder te verbeteren.
Deze maand start PROMs Nederland een pilot waarbij voor tien veelvoorkomende aandoeningen vragenlijsten over het resultaat van behandelingen worden uitgezet onder verzekerden van De Friesland Zorgverzekeraar en Zorgverzekeraar CZ. Patienten geven in deze vragenlijsten onder andere aan of de klachten door de behandeling wel of niet zijn afgenomen. De Nederlandse Patienten Consumenten Federatie (NPCF) ondersteunt het initiatief. “We vinden het heel belangrijk dat er veel meer informatie over het resultaat van zorg beschikbaar komt. Wat heeft de patient aan de behandeling gehad? Fijn dat de nieuwe heup er mooi in zit, maar kan de patient ook al snel weer beter lopen? Daar gaat het om,” licht NPCF-directeur Wilna Wind toe. “Bij PROMs gaat het over de vraag of behandeling bijdraagt aan de kwaliteit van leven. Dat kan soms tot zware debatten leiden. En die moeten we ook voeren.”
Vaststellen van zorginhoudelijke kwaliteit
Met de invoering van PROMs komt informatie over de medische effectiviteit van de geleverde zorg op patientniveau beschikbaar. Ook kunnen de resultaten van een grote groep patienten van één zorgorganisatie worden vergeleken met de resultaten van andere zorgorganisaties. Op deze manier zijn de PROM-scores ook een indicator voor de kwaliteit van zorg.
Â
PROMs vragenlijsten
PROMs zijn eenvoudige vragenlijsten voor patienten die in kaart brengen of de klachten van patienten verminderd zijn door de behandeling. Ook complicaties zoals bijvoorbeeld postoperatieve pijn kunnen met PROMs worden gemeten. De beknopte vragenlijsten met vijf tot dertig vragen zijn geschikt om digitaal af te nemen en te verwerken en leveren hoogwaardige kwaliteitsinformatie tegen minimale kosten. PROMs-vragenlijsten zijn niet nieuw en worden in Nederland al gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek naar de effectiviteit van behandelingen. Wel nieuw is de toepassing van PROMs als kwaliteitsindicator.
Â
Over PROMs Nederland
De stichting PROMs Nederland is opgericht door MediQuest, CbusineZ en De Friesland Zorgverzekeraar, ondersteund door KPMG Plexus. Met zorgaanbieders, professionals en koepelorganisaties vindt afstemming plaats over het meten met PROMs in Nederland. Meerdere partijen hebben al aangegeven aan te willen sluiten bij de doelstellingen van PROMs Nederland en mee te denken over het zo effectief mogelijk uitvoeren van de verschillende metingen.
PROMs en CQ
PROMs komen niet in de plaats van bestaande instrumenten voor het meten van de patientperceptie over zorg zoals de CQ, maar vormen een aanvulling op metingen die clientgerichtheid en patienttevredenheid vaststellen. Het is dan ook een bewuste keuze van PROMs Nederland om geen klantervaring- of tevredenheidsonderzoek aan te bieden.