Zelfhulpwijzer.nl gelanceerd om bekendheid online zelfhulp te vergroten

0
296

Uit recent onderzoek van GfK HealthCare blijkt het grootste deel van de Nederlandse bevolking onbekend te zijn met online zelfhulp voor psychische klachten . Toename van de bekendheid leidt  tot een toename van de bereidheid om online zelfhulp te volgen. Om de Nederlandse bevolking bekend te maken met online zelfhulp is de website Zelfhulpwijzer.nl gelanceerd. Zelfhulpwijzer.nl is ontwikkeld door het Trimbos-instituut en wordt aangeboden door Mentalshare.

Uit het onderzoek van GfK HealthCare blijkt dat tweederde van de Nederlanders onbekend is met online zelfhulp. De meeste geven, bij psychische klachten, de voorkeur aan een gesprek met een huisarts of psycholoog. De bereidheid voor het volgen van een online zelfhulpprogramma wordt in hoge mate bepaald door de bekendheid. Laagdrempeligheid en anonimiteit worden gezien als de belangrijkste voordelen van online zelfhulp. Het gebrek aan persoonlijk contact is het meest genoemde nadeel, gevolgd door de eigen motivatie die het vergt.

Mentalshare wil met de lancering van de Zelfhulpwijzer.nl de bekendheid van online zelfhulp in Nederland vergroten. Op de website kan een online zelftest worden gedaan. Deze geeft een indicatie van de ernst van psychische klachten, brengt in kaart of online zelfhulp een uitkomst biedt en welke online zelfhulp passend is.  Uit eerder onderzoek bleek online zelfhulp net zo effectief bij de behandeling van psychische klachten als reguliere hulpverlening.

 

Recent bleek uit onderzoek van Stichting E-hulp dat hulpverlening via internet in drie jaar was verdrievoudigd. Het ging hier om anonieme online hulp via chat of e-mail. Het onderzoek dat in dit persbericht wordt besproken heeft zich enkel gericht op online zelfhulp.

Vorig artikelOpen brief over toekomst huisartsgeneeskunde, debat do 22 december as.
Volgend artikelJeroen Bosch Ziekenhuis maakt HSMR-cijfer bekend
Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg2.0 zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden. Ik studeerde Fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de medische- , farmaceutische industrie en de gezondheidszorg. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. Ik ga jaarlijk naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.