De zorgverlener van 2012 wordt de patiënt zelf

De zorgverlener van 2012 wordt de patient zelf. Dat is de uitkomst van huisartsen, medisch specialisten, verpleegkundigen en zorgbestuurders tijdens het symposium `Patient als partner’. De betrokkenheid van de patient bij de behandeling maakt de patient therapietrouw en de zorg efficienter en kwalitatiever. Hetgeen leidt tot gezondheidswinst voor de patient en kostenbesparingen in de zorg. Deze zorgvisie vergt een aanzienlijke omslag in denken en doen bij zorgverleners, daarom geven zij hun kijk op de consequenties voor de toekomst.

Op initiatief van Dianet, GlaxoSmithKline en ZonMw is tijdens het symposium `Patient als partner´ een eerste dialoog gevoerd over hoe de zorg georganiseerd moet worden om van een patient een medebehandelaar te maken.

Een verborgen zorglijn bespaart kosten

De huidige zorgverlening kent drie lagen:

· Eerstelijnszorg; patient vraagt rechtstreeks om zorghulp, bijvoorbeeld via de huisarts

· Tweedelijnszorg; patient wordt doorverwezen voor zorg, bijvoorbeeld via specialist

· Derdelijnszorg; zorgverlener vraagt om zorgversterking, zoals het beroep doen op een laboratorium

Nog vóór de eerstelijnszorg zit een verborgen zorgaanbieder: de patient zelf. 80% van de symptomen kunnen door de patient zelf worden gemanaged zonder hulp van professionele zorgverleners. In die gevallen is de patient dus geen zorgconsument meer, maar kruipt de patient in de rol van een zorgverlener. Deze verborgen zorglijn is niet alleen efficient, maar levert ook veel kostenbesparingen op.

Dr. David Sobel, medical director of Health Education for Kaiser Permanente

Precies het tegenovergestelde gebeurt

Het is onvermijdelijk dat de traditionele hierarchie tussen arts en patient plaats gaat maken voor gelijkwaardigheid en samenwerking. Een voorbeeld: de arts die gewend is om zijn patient na twee maanden weer te zien voor controle, plant nu geen nieuwe afspraak in. In de nieuwe manier van denken vraagt de arts aan de patient om pas terug te komen als hij of zij denkt dat het nodig is. De verwachting was dat de patient veel vaker langs zou komen, maar het tegenovergestelde bleek te gebeuren. De patient bezoekt de huisarts minder vaak en als het consult plaatsvindt, is het precies op tijd. Het gaat dan over klantgerichtheid, gastvrijheid, inspiratie en keuze in plaats van ?ik bepaal wat het beste is voor u?.

Professor Dr. Bas Bloem, neuroloog UMC st Radboud en Zorgheld van 2011

Elkaar een nieuwe rol toe vertrouwen

Twee zaken zijn essentieel voor een goede relatie tussen een behandelaar en de patient. Dat is wederzijds vertrouwen en het feit dat een patient wordt geholpen in plaats van het behandelen van de aandoening. De patient die zelf graag aan het roer van de behandeling wil zitten, moet die mogelijkheid van de behandelaar krijgen. Het betekent dat de doelen die de dokter heeft bij de behandeling niet meer centraal staan, maar het patientbelang. Door patienten die rol toe te vertrouwen zullen ze sneller geneigd zijn zelf de oplossing voor hun gezondheidsproblemen te zoeken en daarna pas bij de zorg.

Wilna Wind, algemeen directeur Nederlandse Patienten Consumenten Federatie

Efficientere zorg vraagt om belonen

Bij ongewijzigd beleid zullen we door een enorme stijging van het aantal zorgvragen in 2025 bijna een half miljoen zorgverleners tekort komen. Dit rampscenario schreeuwt om efficientere zorg. Een essentiele manier om dit te realiseren is door de zorg meer rond de patient te organiseren. Er zijn tal van innovaties waar diverse zorgaanbieders samen met de patient werken aan zorgverbetering. Om dit soort initiatieven te stimuleren zou de energie die zorgverleners steken in het beter informeren, faciliteren en empoweren van patienten meer beloond moeten worden.

Wil van den Bosch, huisarts en Hoogleraar Zorginnovatie in huisartsenpraktijk van UMC st Radboud.

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen