Roparun sponsort multimediaterminals Oncologisch centrum JBZ

0
131

Zacht licht en sprekende kleuren. Een bank in de hoek en stapels tijdschriften op de tafels. De huiskamer van het Oncologisch centrum van het Jeroen Bosch Ziekenhuis oogt huiselijk en is van alle gemakken voorzien. Twee strakke multimediaterminals sieren twee bureaus. Je kunt er mee op internet, informatie opzoeken over het ziekenhuis, spellen spelen, TV kijken en radio luisteren. Niet onbelangrijk: deze prachtige terminals zijn gesponsord door Stichting Roparun.In de oudbouw stond een computer op het oncologisch centrum, in de nieuwbouw was er echter geen budget voor het plaatsen van nieuwe multimediaterminals. Begin dit jaar heeft Stichting Roparun positief gereageerd op het verzoek om een bijdrage te leveren voor de aanschaf van de twee multimediaterminals. “Patienten zijn varierend van een half uur tot soms wel zeven uur aanwezig in het centrum. Omdat er in de oudbouw al veel gebruik werd gemaakt van een computer, lijkt dit ons een goede besteding”, aldus Karin van der Heijden, unithoofd Oncologisch centrum.

Roparun 2011

De Roparun is een loopevenement van 520 kilometer waarbij deelnemers in teamverband een sportieve prestatie opleveren om geld op te halen voor mensen met kanker. De Roparun werd opgericht in 1992 en heeft inmiddels al 40 miljoen euro opgehaald. De Roparun 2011 ging 11 juni van start op Parc la Courneuve in Parijs. De finish was twee dagen later op de Coolsingel in Rotterdam.

Het motto van Stichting Roparun?  ‘Leven toevoegen aan de dagen, waar geen dagen meer kunnen toegevoegd worden aan het leven’.

Jeroen Bosch Ziekenhuis

Het Jeroen Bosch Ziekenhuis is een groot ziekenhuis op meerdere locaties in de regio ’s-Hertogenbosch en de Bommelerwaard. Sinds 1274 kent de regio een gastvrij ziekenhuis waar persoonlijke aandacht voor de patient, kwaliteit en innovatie belangrijk zijn. Het ziekenhuis heeft in april 2011 een nieuw gebouw betrokken en wil het meest patientgerichte ziekenhuis in Nederland zijn. Met ruim 240 medisch specialisten verdeeld over 29 specialismen is het Jeroen Bosch Ziekenhuis een topklinisch centrum voor acute en specialistische zorg. Als opleidingsziekenhuis levert het een belangrijke bijdrage aan de opleiding van artsen en verpleegkundigen in Nederland. Speerpunten in de zorg zijn Oncologie, Cardiovasculaire geneeskunde, Endoscopie en Transmurale geneeskunde.

 

Vorig artikelHealth Valley bereidt wederom groots event voor
Volgend artikelAllianz Worldwide Care introduceert medische escortedienst
Rene is consultant op het snijvlak productontwikkeling en gezondheidszorg/projectmanager valpreventiebus/multitasker/outofthebox denker/innovator/ Eusamed bv/ Op twitter@Lodewijkjes Netherlands, Rijswijk (Gld) René Luigies heeft 30 jaar ervaring in nationale- en internationale marketing en business development in de medische sector. Die ervaring strekt zich uit van de farmaceutische industrie tot de medische apparatuur. In 2001 startte hij zijn eigen bedrijf in Nederland. Na de succesvolle introductie van een product op het gebied van pijnbestrijding, heeft dit bedrijf zich verder ontwikkeld tot specialisatie op het snijvlak van product ontwikkeling en gezondheidszorg. Bekende succesvolle producten zijn de OHRA valpreventiebus en de OOGbus van het Oogzorgnetwerk en CZ. Binnen het bedrijf is een groot netwerk aanwezig met de belangrijkste stakeholders in de gezondheidszorg, zoals zorgverzekeringen en overkoepelende organisaties, overheid, zorgverleners, hogescholen, universiteiten en het MKB. Op dit moment wordt dit netwerk ingezet voor eigen consultancy activiteiten, en voor zijn functie als zorginnovatiemakelaar voor Health Valley. Een volledig cv is te vinden op LinkedIn: http://nl.linkedin.com/in/reneluigies En René Luigies is te volgen op twitter: @Lodewijkjes Valpreventie2.0 In 2007 is het OHRA valpreventie project gestart. Dit was het resultaat van een product concept dat ik samen met iemand uit de thuiszorg en een huisarts aan OHRA presenteerde. OHRA heeft dit project volledig gefinancierd. Dit project is volledig door mij opgezet en uitgewerkt, respectievelijk gemanaged. Ook de uitwerking van de resultaten zijn door mij gedaan. Het OHRA valpreventieproject heeft geresulteerd in een afname van 35% van het aantal valincidenten op een groep van 1561 mensen. De kosten voor de landelijke uitrol bleken te hoog voor zorgverzekeraar CZ, die OHRA heeft overgenomen. Daarmee staakte het project. In het kader van eHealth heb ik toen Valpreventie2.0 bedacht. Een internet applicatie, waarmee ouderen zelf een risicoanalyse kunnen doen, vervolgens een advies krijgen om dat risico te verminderen en vervolgd worden of zij de adviezen ook opgevolgd hebben en of zij hulp/ondersteuning nodig hebben. Daarbij een vervolg door middel van registratie van het aantal valincidenten. Inmiddels heb ik het NIPED bereid gevonden om valpreventie2.0 te realiseren. In mijn presentatie zal ik ingaan op het proces van valpreventie 1.0 naar de realisatie van valpreventie 2.0. De obstakels, de overwegingen, de weg naar de juiste partners, de financiering, het vinden van stakeholders, en de implementatie in de gezondheidszorg. En een korte visie geven op valpreventie 3.0, waar al gesprekken over gevoerd worden.