NPCF: onacceptabel als de patiënt opdraait voor de boete
ArrayPatientenorganisatie NPCF vindt het onacceptabel als patienten opdraaien voor de boete van ruim 7,7 miljoen euro die de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) opgelegd heeft gekregen van de Nederlandse Mededingingsautoriteit. De LHV bemoeit zich met het vestigingsbeleid van haar leden en dat mag niet, aldus de NMA. De LHV ontkent dit en gaat in hoger beroep.
De NPCF vindt dat – als het inderdaad zo is dat de huisartsenkoepel de vestigingsvrijheid van haar leden beperkt – dit onacceptabel is omdat dit ongewenste gevolgen heeft voor de keuzevrijheid van patienten.
‘Er kwamen regelmatig meldingen bij ons binnen van patienten die niet kunnen veranderen van huisarts’, zegt NPCF-directeur Wilna Wind. ‘We hebben hierover indringende gesprekken met de LHV en helaas heeft dat er nog niet toe geleid dat het probleem over is. Het komt nog altijd voor. Ik vind dat kwalijk, want als patienten geen goede vertrouwensrelatie met hun huisarts hebben moeten ze de vrijheid hebben om een andere huisarts te kunnen kiezen.’
De NPCF vindt de boete van ruim 7,7 miljoen euro opvallend hoog, gezien de sector. Het is volgens de NPCF onbestaanbaar als zo’n hoge boete uiteindelijk door de patient wordt opgehoest.
Daarnaast vindt de NPCF dat er een debat moet komen over de rol van de NMA in de gezondheidszorg. Wilna Wind: ‘De zorg is volstrekt anders dan een commerciele markt zoals de reisbranche of de telefonie. Er zijn in de zorg verschillende situaties waarbij afspraken tussen onder andere ziekenhuizen juist een voorwaarde zijn voor bijvoorbeeld het verbeteren van de kwaliteit van zorg.
Het is wat ons betreft in het belang van de patient dat er goed gekeken wordt hoe dergelijke ontwikkelingen door kunnen gaan. Soms lijkt het dat de onduidelijkheid over het handelen van de NMa een remmend effect heeft op de vanuit patientenoogpunt gewenste ontwikkelingen.’