Belastinggeld goed besteed in thuiszorg

De stijging van overheidsuitgaven in de zorg heeft deels goed gerendeerd in de verpleeg- en verzorgingshuizen en de thuiszorg. Dat stelt het Sociaal en Cultureel Planbureau in een woensdag verschenen rapport. De thuiszorg komt positief uit het onderzoek. De verhouding tussen investering en betere prestaties in de intramurale zorg is minder eenduidig.

ActiZ is niet ontevreden over de conclusies van het rapport. “Het rapport laat zien dat de thuiszorg goed presteert,” zegt ActiZ directeur Aad Koster. “De investeringen in de zorg thuis leiden tot een hoger rendement. Dat heeft echter ook een keerzijde. In de concurrentie om de aanbestedingen voor met name de Wmo heeft een prijzenslag plaatsgevonden tussen de zorgorganisaties. Dat zorgde er ook voor dat zorgmedewerkers minder tijd hebben voor extra aandacht, waardoor clienten nu klagen over gehaaste verzorging.”

Groei
De thuiszorg biedt zorg voor scherpe prijzen. Dat komt doordat het aantal clienten groeit, en de tarieven voor de thuiszorg gedurende een aantal jaar steeds lager werden. “De grens van de steeds scherpere tarieven is wel bereikt,” stelt Koster. “Het rapport illustreert hiermee ook dat harde bezuinigingen op de thuiszorg een averechts effect zouden hebben.” Mensen worden ouder en blijven langer thuis: daardoor zal het beroep op de thuiszorg steeds groter worden. Ook kunnen mensen na een behandeling in het ziekenhuis eerder naar huis om door de thuiszorg in hun eigen omgeving verpleegd en verzorgd te worden. Het is dus van belang om te blijven investeren in de thuiszorg.

Intramurale zorg
De intramurale zorg scoort minder goed in het onderzoek. Volgens het SCP leiden de investeringen in de verpleeg- en verzorgingshuizen maar gedeeltelijk tot betere prestaties. De verbeteringen zijn er echter wel: er zijn duizenden eenpersoonskamers gebouwd ter vervanging van de meerbedskamers. Dat was inderdaad een forse investering in de zorg. Daarnaast gaat veel extra geld naar het toenemend aantal clienten, die gemiddeld ook zwaardere zorg nodig hebben dan tien jaar geleden.

Waardering
De clienten in de verpleeg- en verzorgingshuizen en de thuiszorg hebben waardering voor de zorg. Dat is de afgelopen jaren niet veranderd. Daarmee onderschrijft het SCP het benchmarkrapport 2011. Ruimte voor verbetering is er ook, vooral in tijd voor een praatje en extra aandacht voor de clienten. Een rendement dat zich niet heel makkelijk in cijfers laat uitdrukken.

Bron: ActiZ

Recente artikelen