Soarian: een volledig elektronisch patiëntendossier
ArraySoarian is een geïntegreerde zorgoplossing die de patient als uitgangspunt neemt, in plaats van afdelingsgebonden processen. Het nadeel van die laatste aanpak is dat het zorgverleners voor een onafgebroken reeks vragen stelt: waar is iemands dossier? Waar zijn de meest recente laboratoriumuitslagen of CT-scans? Of misschien wel: waar is de patient zelf?
Totaalbeeld van de patient
Soarian stelt automatisch een volledig elektronisch dossier samen, dat continu wordt bijgehouden. Zo komen gegevens uit verschillende bronnen samen in één logisch, relevant en actueel totaalbeeld van de patient. Met Soarian krijgt u niet alleen antwoord op de vraag welke patienten zich binnen uw instelling bevinden en door wie ze zijn doorverwezen; u kent ook van elk individu de volledige medische achtergrond en de uitkomsten van de meest recente ingrepen en onderzoeken.
Het Universitair Medisch Centrum Hamburg-Eppendorf (UKE) heeft “Stage 7” van het elektronisch medisch dossier Vaststelling Model (EMRAM) als eerste klinische centrum van Europa ontvangen. De instelling is gaan werken met door Soarian ® Clinicals ziekenhuis Siemens-informatiesysteem en het Soarian ® Health Archive document management-en archiveringssysteem.
Met het EMRAM (Electronic Medical Record Adoption Model) wordt het niveau van de ICT in ziekenhuizen behaald. Na in het voorjaar van 2011 al niveau 6 te hebben bereikt, wist het Duitse ziekenhuis nu als eerste ziekenhuis in Europa niveau 7 – het hoogst haalbare – te bereiken. Dat betekent concreet dat het ziekenhuis niet alleen volledig papierloos werkt maar dat bijvoorbeeld patienteninformatie ook digitaal uitgewisseld kan worden met andere zorgaanbieders en zorgverzekeraars.
De efficiencywinst die Soarian oplevert, komt niet alleen de patient ten goede, maar ook uw bedrijfsvoering. Het systeem is ontworpen door professionals die zowel de processen in de gezondheidszorg als de technologie van workflowsystemen volledig beheersen. Het systeem brengt alle processen bij elkaar: (poli)klinisch, administratief, diagnostisch en therapeutisch – en zorgt ervoor dat alle zorgprofessionals zonder tijdverlies of misverstanden over de juiste informatie beschikken om optimaal beslissingen te kunnen nemen.
Door vooraf alle processen en protocollen te analyseren en alle relevante informatie over DBC’s en wet- en regelgeving in het systeem te integreren, zorgt Siemens ervoor dat Soarian álle facetten van het zorgproces ondersteunt. Het stroomlijnt het zorgpad dat de patient volgt, geeft aan wanneer welke handeling het beste kan plaatsvinden en kan deze behandelingen zelfs inplannen. Professionals krijgen via Soarian best practices aangereikt en hebben in één oogopslag een compleet beeld van de patient, van dagelijkse voorschriften tot labresultaten en diagnostisch beeldmateriaal. Daarmee bouwt u ook extra veiligheid in: artsen krijgen bij het bestellen van medicijnen automatisch een overzicht van mogelijke interacties met andere geneesmiddelen, de voorgeschreven dosering en andere zaken waar op moet worden gelet.
Beter resultaat
Maar Soarian integreert óók financiele afwegingen. Wie wil weten welke financiele gevolgen een klinische beslissing heeft – of andersom – vindt in Soarian een pasklaar antwoord. Bovendien neemt Soarian uw professionals administratieve rompslomp uit handen. Dat levert aanzienlijke kostenbesparingen op. Zeker nu zorginstellingen zich buigen over de vraag hoe ze hun marktaandeel en bedrijfsresultaat kunnen verbeteren, is dat geen overbodige luxe: Soarian stroomlijnt uw inkomstencyclus, zorgt ervoor dat zorgprofessionals productiever zijn en effectiever worden ingezet, en levert zo een kwaliteitsimpuls op die op een concurrerende zorgmarkt zeer welkom is.
Bijsturen
Is Soarian de investering waard? Alleen als u uw investeringen op een redelijke termijn kunt terugverdienen. En als het goed is, geeft Soarian zélf aan of dat het geval is. Door vooraf parameters te definieren waaraan u uw resultaten kunt afmeten, helpt Siemens u een beter en actueler zicht op uw prestaties te krijgen, en ze tussentijds bij te sturen, zonder daarbij concessies te doen aan zorgkwaliteit, veiligheid en wettelijke voorschriften. Dat betekent: minder vertraging, minder ruimte voor administratieve fouten, minder wachttijden en méér tevreden patienten.