Wijkzorg Sensire met iPad ‘op pad’

1
95

Klanten van Sensire met een AWBZ-indicatie kunnen met een iPad ondersteund worden door hun wijkteam. De klant kan op elk gewenst moment beeldcontact maken met de wijkverpleegkundige.

Vanaf april zullen de iPads worden ingezet als aanvulling op de vertrouwde thuiszorg. Daarbij kijkt de wijkverpleegkundige samen met de client hoe zij het beeldbellen het beste voor de persoonlijke zorg kunnen inzetten. Zo kan de verpleegkundige bijvoorbeeld al ’s ochtends thuis een ‘rondje’ maken via beeldbellen bij haar klanten in de wijk om te kijken hoe het gedurende de nacht is gegaan en afhankelijk daarvan een planning voor de rest van de dag maken. De client kan met de eigen verpleegkundigen beeldbellen om de dag goed op te starten of af te sluiten.

Skypen met oma
Daarnaast kan de client ook beeldbellen met familie, vrienden en kennissen. Een kleinkind kan ‘skypen’ via internet met oma via een beschermde omgeving op de iPad. En op termijn zijn ook ‘digitale spreekuren’ mogelijk met bijvoorbeeld de huisarts of de specialist. Voor de mantelzorger van de klant kan het beeldbellen ook handig zijn. Bijvoorbeeld door bij de verzorging aan een verpleegkundige te vragen om even mee te kijken via de iPad.

Welbevinden
Daarnaast zullen de iPads ingezet worden om het welbevinden van de klant te vergroten. Behalve voor beeldbellen, is de iPad ook heel geschikt voor het vinden van informatie uit de eigen buurt, ‘maatjes’ en regelen van gemaksdiensten. Dit draagt bij aan het idee dat wanneer mensen zich goed voelen en de regie over hun leven beter kunnen pakken, zij ook minder afhankelijk van zorg worden.

Gemakkelijk en beschermd
Als de klant de juiste indicatie heeft, wordt de iPad kostenloos verstrekt en de wijkverpleegkundige leert de klant om te gaan met de iPad. Sensire zorgt ervoor dat alleen dat op de iPad staat, wat voor die klant persoonlijk interessant kan zijn en zorgt voor een beschermde omgeving.

Zorg op afstand
Dit voorbeeld laat zien dat de mogelijkheden van beeldbellen in de langdurige zorg steeds worden uitgebreid. In 2011 is deze vorm van contact opgenomen in de structurele AWBZ financiering, op aandringen van onder andere ActiZ.

Bron: ActiZ

advertentieEinde Bericht ___________________________________________
DELEN
Vorig artikelMMC bundelt patiëntgegevens in digitaal systeem
Volgend artikelEerst debat over vogelgriepvirus, dan pas publicatie
Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg2.0 zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden. Ik studeerde Fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de medische- , farmaceutische industrie en de gezondheidszorg. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. Ik ga jaarlijk naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

1 REACTIE

  1. Zal wel goedkoper zijn dan een echt persoon om te komen helpen en het broodnodige praatje te maken, alhoewel je voor het geld van al die iPads ook personeel kan inzetten en al die mensen moeten ook weer een internetaansluiting aanschaffen en als het ding uit je handen valt en je kan hem niet meer op pakken dan moet de zuster toch op pad om hem op te rapen als ze al in de gaten hebben dat de klant hem niet kan pakken. Menselijke zorg.

Comments are closed.