Systeembiologie laat zien hoe bacterie zich aanpast aan veranderende..

Hoe blijft een grondbacterie zoals de Bacillus subtilis eigenlijk in leven onder steeds wisselende omstandigheden zoals droogte, warmte, hitte en koude?

Wetenschappers uit 7 Europese landen en Australie hebben Bacillus subtilis aan 104 verschillende condities blootgesteld, en in kaart gebracht hoe het organisme daarop reageert met genregulatie, de productie van eiwitten en omzettingsproducten. Voor het eerst zijn alle lagen van regulatie in een bacterie in samenhang bestudeerd. Deze benadering van het gehele systeem heeft computermodellen opgeleverd waarmee de werking van een bacterie is te voorspellen.

“Deze inzichten in de complexe reguleringsmechanismen van een relatief eenvoudige bacterie willen we gebruiken om te onderzoeken hoe bij de mens veelvoorkomende bacterien in andere omstandigheden ziekteverwekkend kunnen worden”, stelt een van de onderzoekers, Prof. Dr. Jan Maarten van Dijl van de afdeling Medische Microbiologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). De
onderzoekers publiceren hun bevindingen vandaag in twee artikelen in het toonaangevende wetenschappelijke tijdschrift Science.

bron: UMCG