CDA: Blij met nieuwe beroepsprofielen in de zorg
Het CDA is blij met de nieuwe beroepsprofielen voor verpleegkundig specialisten, verpleegkundigen en verzorgenden. De beroepsvereniging V&VN presenteerde de nieuwe beroepsprofielen op het V&V2020-congres in Nieuwegein. CDA-Tweede Kamerlid Sabine Uitslag, op dit moment met zwangerschapsverlof, heeft zich afgelopen jaren sterk gemaakt voor de beroepsprofielen. Uitslag: ‘Het is een goede zaak dat er meer onderscheid komt tussen de niveaus van verzorgenden en de twee niveaus van verpleegkundigen, en vooral dat dat in samenspraak met verzorgenden en verpleegkundigen besloten is’.
V&VN ging in het voorjaar van 2010 op verzoek van toenmalig minister Klink van start met het opstellen van nieuwe beroepsprofielen voor medewerkers in de zorg. Dit was nodig, omdat de verwachting is dat de komende jaren de vraag naar verplegenden en verzorgenden zal toenemen en de complexiteit en aard van het werk zal veranderen. Dat vraagt om nieuwe beroepsprofielen, waarbij met name het onderscheid tussen mbo- en hbo-verpleegkundigen duidelijker moet worden. Deze week werden de nieuwe profielen gepresenteerd en door minister Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport in ontvangst genomen.
In het rapport pleit V&VN voor drie nieuwe beroepsprofielen: verpleegkundig specialist (hbo-master), verpleegkundige (hbo-bachelor) en zorgkundige (mbo). In de periode 2012-2016 zal een speciaal opgezette Taskforce gaan zorgen voor de implementatie hiervan. V&VN adviseert onder andere om de Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg (Wet BIG) aan te vullen met de nieuwe beroepsprofielen. Daarnaast moeten de opleidingen worden ingericht naar de nieuwe beroepsprofielen.
Het CDA vindt dat het getuigt van lef en daadkracht van de beroepsvereniging V&VN om de stip op de horizon te zetten in dit vraagstuk. Uitslag: ‘Duidelijkheid en carrièreperspectief zijn voor deze sector van groot belang. Als er meer carrière gemaakt kan worden aan het bed, betekent dat meer uitdaging voor de medewerker en uiteindelijk betere zorg voor de client’.
Â
Bron: CDA