Goed verhaal moet vrachtwagenchauffeurs gezonder doen leven

Veel vrachtwagenchauffeurs leven ongezond: ze bewegen te weinig en zijn vaak te zwaar. Wetenschappers van de Radboud Universiteit gaan onderzoeken of overtuigende verhalen hen kunnen aanzetten tot gezonder gedrag. Dat weinig bewegen en veel vet eten niet verstandig is, weten vrachtwagenchauffeurs zelf ook wel. Dus hen alleen informeren over wat gezond en ongezond is, daar gaan ze zich niet anders van gedragen. Overtuigen, daar komt het op aan – en uit onderzoek naar wat werkt in communicatie, blijkt dat persoonlijke  verhalen het meest overtuigend zijn

Gemakkelijker verwerken
‘Gedrag vindt altijd in een situatie plaats. En verhalen gaan over situaties. Ze maken voorstelbaar wat je kunt doén – en dat doet een goed verhaal beter dan een lijstje met zeven feiten over een gezonde leefstijl dat ooit kan’, verklaart Hans Hoeken, hoogleraar Persuasieve communicatie aan de Radboud Universiteit. ‘Bovendien blijven die zeven feiten als verhaal gebracht beter hangen dan een lijstje; informatie is in die vorm gemakkelijker te verwerken.’ ‘In eerder onderzoek hebben we laten zien hoe sterk het overtuigende effect van een ik-verhaal kan zijn ‘, vult hoofdaanvrager José Sanders, onderzoeker Bedrijfscommunicatie, aan. ‘ Dat gaan we hier verder toepassen.’

Herkenbaar
Een verhaal is goed en overtuigend als het herkenbaar is voor de doelgroep (dit gaat over iemand die denkt en doet zoals ik) en liefst authentiek: dus niet verzonnen door een communicatieadviseur maar opgetekend uit de mond van, in dit geval, een vrachtwagenchauffeur die erin geslaagd is om gezonder te gaan leven. Het project van de Nijmeegse onderzoekers Bedrijfscommunicatie, waar de Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) 250.000 euro subsidie aan toekent, begint dan ook met interviews met vrachtwagenchauffeurs die gezonder en minder gezond leven: zij zullen de verhalen leveren die hun collega’s moeten overtuigen. En het onderzoek draait dus om de vraag of, en zo ja: hoe, dat lukt.

Verzekeraars
Het project wordt uitgevoerd in samenwerking met 365/ZIN (het voormalige Arboned), zorgverzekeraars en transportverzekeraars. Vandaar dus de vrachtwagenchauffeurs – maar de uitkomsten van het onderzoek kunnen mogelijk ook voor andere doelgroepen interessant zijn.
Bron: Nieuwsbank

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen