KWF Kankerbestrijding heeft wederom sterkste imago

0
178

KWF Kankerbestrijding heeft het sterkste imago van alle goede doelen. CliniClowns en het Rode Kruis staan op plaats twee en drie. Over de hele linie stijgt de populariteit van de goede doelen. Dit blijkt uit een tweejaarlijks merkenonderzoek door Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 3000 Nederlanders.
​

Net als twee jaar geleden komt KWF Kankerbestrijding als sterkste merk uit het onderzoek.  Onder de gemiddelde Nederlander is KWF het bekendste goede doel. Ook voelt men de meeste waardering voor en binding met deze organisatie. Onder jongeren is het Wereld Natuur Fonds het favoriete goede doel.

Top-10 van sterkste merken in de Nederlandse goededoelensector:
1. KWF Kankerbestrijding
2. CliniClowns
3. Het Nederlandse Rode Kruis
4. Wereld Natuur Fonds
5. KiKa (Kinderen Kankervrij)
6. Ronald McDonald Kinderfonds
7. Nederlandse Hartstichting
8. Dierenbescherming
9. UNICEF
10. Artsen zonder Grenzen

Voor het onderzoek zijn 3000 respondenten in twee fases ondervraagd. Eerst is de spontane bekendheid van de duizenden merken in de goededoelensector onderzocht. Daarna is voor de 100 bekendste merken in detail navraag gedaan naar de merkkracht, merkpersoonlijkheid en merkprestatie. Met het onderzoek zijn de reputatie van alle Nederlandse goede doelen, organisaties die aan goede doelen geven en de keurmerken van goede doelen gemeten.