VGZ zet ‘Do Something Different’ in voor duurzame leefstijlverbetering
ArrayPilot maakt medewerkers bouwbedrijf Heijmans bewust van gezonder gedrag
In samenwerking met zorgverzekeraar Coöperatie VGZ zet bouwbedrijf Heijmans het eerste Nederlandse ‘Do Something Different’ programma in, om zijn medewerkers op een nieuwe en leuke manier bewust te maken van gezond gedrag. Het programma is door twee Engelse wetenschappers ontwikkeld en is in Engeland heel effectief gebleken. Heijmans is enthousiast: ‘Het programma richt zich niet op het probleem, maar op de wil om het op te lossen. Do Something Different helpt onze medewerkers duurzaam gezond te leven. Ze doorbreken ongezonde gewoontes en zetten de stap naar meer bewegen en gezonder eten.’
Patronen doorbreken
Coöperatie VGZ is altijd op zoek naar nieuwe en effectieve manieren om haar verzekerden te helpen een gezondere leefstijl aan te nemen en bood Heijmans daarom, in pilotvorm, deelname aan Do Something Different aan. Het programma legt niet de nadruk op wat allemaal niet meer mag, maar het schept bij deelnemers ruimte voor nieuwe ervaringen. Gedurende acht weken krijgen deelnemers iedere week via sms of e-mail een paar leuke opdrachten om uit te voeren. Deze opdrachten helpen om patronen te doorbreken, om het gedrag flexibeler te maken en om nieuwe, gezondere en gelukkigere gedragingen, aan te leren.
De opdrachten zijn makkelijk uit te voeren, origineel en leuk: kies voor bruin brood in plaats van wit, water drinken in plaats van thee of koffie, via een andere route naar huis te gaan of contact op te nemen met iemand die je al lang niet meer gezien hebt.
VGZ voerde de pilot uit bij Heijmans Civiel, een bedrijfsonderdeel van zo’n 650 medewerkers. Ongeveer 250 van hen werken buiten op de bouwplaatsen. ‘Het verzuim bij deze laatste groep bleek meer dan 10 procent te zijn’, vertelt Michiel van der Heijden, manager HRM. ‘Daar wilden we structureel iets aan doen. Vaak hadden deze medewerkers problemen aan het bewegingsapparaat en gewrichten. Met Do Something Different werken we samen met Coöperatie VGZ om deze medewerkers duurzamer inzetbaar te laten zijn.’
Volgens Van der Heijden zien de deelnemers door de opdrachten het leven even door een andere bril. Daarnaast krijgen ze gedurende de week motiverende berichten. ‘Dat helpt, maar uiteindelijk bepalen ze zélf of ze hun leefstijl daadwerkelijk aanpassen.’
Engeland ging ons voor
In Engeland heeft het programma zich als een soort virus verspreid. Deelnemers waren zo enthousiast dat ze andere motiveerden om ook mee te doen zodat hele wijken aan het ‘dsd-en’ raakten. Daar is gebleken dat alle deelnemers aan de programma’s na afloop minder gevoelens van somberheid en angst vertoonden. Daarnaast vielen ze gemiddeld twee kilo af tijdens het programma.
Behalve bij Heijmans, heeft Coöperatie VGZ nog twee andere pilots lopen. Wanneer deze succesvol blijken, bekijkt Coöperatie VGZ hoe Do Something Different breder ingezet kan worden.